Lening van grootouders aan kleinkind

SDG
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Lening van grootouders aan kleinkind

#1 , 11 apr 2016 12:28

Beste,

Graag had ik wat extra informatie gehad bij de volgende situatie:

1,5 jaar geleden heb ik als kleinkind een lening gedaan bij mijn grootouders om mijn huis te kunnen kopen. We hebben deze lening op papier gezet, in 2-voud, vermelding van datum, bedrag, manier van terugbetalen, betalingstermijn, ondertekend door alle partijen.
Wat gebeurt er nu met deze afbetaling vanaf dat mijn grootouders overlijden? Moet ik de volledig schuld dan in 1x volledig afbetalen aan de erfgename of blijft het afbetalingsplan geleden?
Is het document dat we hebben opgesteld voldoende of is er meer dat we in orde moeten maken om volledig in orde te zijn?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 11 apr 2016 23:11

Het is en blijft een onderhandse overeenkomst, waar de erfgenamen in de plaats komen. In principe kan u dus gewoon verder afbetalen.
Waarom geen lening nemen bij een officiële instantie. Ik vermoed dat jij geen belastingvermindering kan bekomen voor deze lening. Was al rap 1500 € per jaar.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2

#3 , 12 apr 2016 07:26

Geheel akkoord met Wanton.
Uw document heeft geen "vaste datum". Ik hoop dus maar dat U de terugbetalingen doet per overschrijving; dat is dan toch al een zekere mate van bewijs.
Als erfgenaam van uw grootouders (toch van de tweede overledene dan) zou ik wel niet lachen met zo een lening: welke waarborgen hebben zij van U gekregen als U niet meer zou (kunnen) afbetalen...

Reclame

SDG
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 apr 2016 19:30

Bedankt voor de reacties. Wij hebben enkel de notariskosten geleend bij mijn grootouders, het aankoopbedrag voor het huis is wel bij een officiële instantie geleend.
Uiteraard worden de betalingen gedaan via overschrijving en er wordt ook maandelijks genoteerd hoeveel er is afbetaald. Als mijn grootouders beslissen dat we bijvoorbeeld binnen 2 jaar het resterende bedrag niet meer moeten afbetalen, welke documenten moeten hier dan voor in orde gebracht worden?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”