vraag omzetting vruchtgebruik

iota
Topic Starter

vraag omzetting vruchtgebruik

#1 , 30 apr 2016 23:58

In de wet van 2014 op de omzetting van vruchtgebruik staat de volgende passage:

De vruchtgebruiker behoudt het vruchtgebruik van de goederen tot op het ogenblik dat de kapitalisatiewaarde van zijn vruchtgebruik hem effectief is betaald.
Tot dat ogenblik brengt deze som geen intresten op in het voordeel van de vruchtgebruiker, behalve indien de vruchtgebruiker na de definitieve vaststelling van de kapitalisatiewaarde van zijn vruchtgebruik beslist om afstand te doen van het genot van de zaak. In dit geval zal aan de vruchtgebruiker een intrest verschuldigd zijn gelijk aan de wettelijke intrest vanaf het ogenblik waarop deze aan de blote eigenaar, bij aangetekende zending of deurwaardersexploot, bevestigt dat hij afstand heeft gedaan van het genot van de zaak en hij de blote eigenaar in gebreke stelt tot het betalen van deze intrest.

De eerste zin is duidelijk, maar ik ben niet zeker of ik de rest goed begrijp. Kan iemand dat concreet uitleggen, b.v. als het om vruchtgebruik van een som geld gaat?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 01 mei 2016 08:49

In de veronderstelling dat een geldsom nog een rente opbrengt, lees ik het volgende.

Blijkbaar (enkel op basis van deze passage) wordt op een bepaald moment X de kap.waarde van het VG definitief vastgesteld.
Vanaf dat moment X krijgt de vruchtgebruiker de rente niet meer; ook al behoudt hij in naam wel het VG (tot aan de volledige betaling = moment Z).

Blijkbaar kan de vruchtgebruiker in de periode tussen X en Z wel al eenzijdig afstand doen van het genot van de zaak (daarmee is hij wel nog niet betaald).
Als hij dat op de voorgeschreven manier laat weten aan de blote eigenaar, op moment Y, moet de blote eigenaar hem wel een rente betalen (wettelijk %) vanaf moment Y (tot uiteindelijk moment Z, de betaling).

Dus voorafgaand aan X: werkelijke rente voor de vruchtgebruiker
Vanaf moment X: werkelijke rente voor de blote eigenaar
Vanaf moment Y, als zich dat voordoet: wettelijke rente door de blote eigenaar aan de vruchtgebruiker; werkelijke rente blijft bij de blote eigenaar.
Vanaf moment Z: er is alleen nog volle eigendom; van de zaak en van de betaalde prijs.

Leest er dat nog iemand zo?

iota
Topic Starter

#3 , 01 mei 2016 16:30

Lijkt mij een plausibele uitleg.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”