schenking schoonouders

moederjeanne
Topic Starter

schenking schoonouders

#1 , 06 mei 2016 22:40

Beste ,

Na ons trouwen *- 15 jaar geleden kochten wij samen een appartement waarvoor we beiden leenden (elk de helft )
Na enkele jaren verkochten wij ons appartement en bouwden we een huis .Onze lening konden wij overzetten naar onze nieuwbouwwoning ,mijn schoonouders gaven een schenking voor de helft van de kostprijs van de nieuwbouwwoning .
Ik vraag mij af wat er zou gebeuren bij overlijden van mijn partner , gaat het huis dan integraal naar haar ouders omdat er een schenking was ?wat met vruchtgebruik ? wij hebben 1 kind .

ik probeer de opgestelde erkentenis van de notaris in bijlage te plaatsen maar het lukt mij niet .
ik krijg de melding flash staat uit

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 07 mei 2016 09:55

Indien uw partner geen kinderen zou hebben, dan zou de schenking terugkeren naar haar ouders.

Maar er is een kind: dus wellicht geen probleem (*). Haar deel van het huis (de 1/2 ?) valt in haar erfenis; U krijgt vruchtgebruik en haar kind krijgt de blote eigendom.

----------------

(*) tenzij er in de schenkingsakte anders beslist zou zijn (komt minder voor), namelijk dat het goed TOCH moet terugkeren zelfs al zijn er kinderen. De schenkingsakte is dus van doorslaggevend belang.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”