Erfenis kind bij samenwonen?

Luk T.
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Erfenis kind bij samenwonen?

#1 , 10 mei 2016 11:48

Geachte(n),

Ik en mijn vriendin zijn reeds 4 jaar feitelijk samenwonend. Ondertussen hebben we het geluk van reeds 5 maanden zwanger te zijn. In het vooruitzicht van ons kindje zijn we eens gaan nadenken over wat wettelijk wel of niet het voordeligste zou zijn, maar we raken er niet echt uit.

Onze woonst hebben wij 50/50 aangekocht. We zijn dus beiden voor de helft eigenaar. Wat gebeurt er nu indien één van de 2 partners komt te overlijden? Gaat de helft van de eigendom dan naar de familie aangezien we slechts feitelijk samenwonend zijn? Op deze manier kan de overgebleven partner niet meer beslissen wat te doen met het al dan niet verkopen van de woonst, etc.

Indien het onvermijdelijke toch gebeurt en één van de twee partners komt te overlijden, zouden wij uiteraard graag eigenaar worden van de volledige eigendom. Volstaat het om wettelijk te gaan samenwonen of dient er absoluut getrouwd te worden? (Trouwen is een toekomstplan, maar dit kan nog enkele jaren duren).

alvast vriendelijk bedankt voor jullie reactie!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 mei 2016 12:06

Jullie kind erft dan de helft van die woning in naakte eigendom.
De langstlevende behoudt het levenslange vruchtgebruik van die helft.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wolf2

#3 , 10 mei 2016 16:36

Zit er in uw aankoopakte werkelijk geen beding van aanwas ? Het zou me verwonderen. Kijk toch eens in uw akte.

----------------------

Om heer en meester te zijn van het huis, moet je trouwen met een huwelijkscontract, minstens het huis in het gemeenschappelijk vermogen brengen en een verblijvingsbeding voorzien minstens voor dat huis.

Wettelijk samenwonen is niet voldoende; een testament evenmin.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”