verwerping nalatenschap onder voorbehoud van boedelbeschrijving

eekhoorntje
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

verwerping nalatenschap onder voorbehoud van boedelbeschrijving

#1 , 11 mei 2016 17:52

Beste,
Een paar dagen na het overlijden van mijn moeder heeft mijn jongste broer een aangetekend schrijven gekregen van mijn andere broer dat hij de erfenis verwerpt onder voorbehoud van boedelbeschrijving. Ikzelf ben hiervan niet op de hoogte gesteld.
Schulden zijn er niet wel was er niet genoeg geld om de begrafeniskosten te betalen. Wij hebben de kosten in 3 gedeeld en ook deze broer heeft zijn deel betaald.
Nu zijn mijn vragen:
- voor het invullen van de aangifte van de nalatenschap: hoe kan ik weten dat mijn broer effectief naar de rechtbank geweest is om de verwerping te laten registeren?
- kan hij na alsnog zijn deel van de begrafeniskosten aan ons doorrekenen indien hij weet dat er geen activa is?

Met dank,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 11 mei 2016 18:01

Deze actie is geen verwerping van de nalatenschap. Hij dient wel zijn deel te krijgen indien er, na de kosten , nog iets te verdelen valt. Hij krijgt in alle geval een bevestiging vanwege de rechtbank.
Indien er geen onroerend goed is, kan u misschien gewoon via een brief aan Vlabel gedaan krijgen om geen aangifte te moeten doen.
In principe worden de tegoeden van de overledene eerst aangesproken om de 'laatste kosten' te betalen. Indien die onvoldoende zijn, kunnen de erfgenamen aangesproken worden. Een verwerping of aanvaarding onder boedelbeschrijving stelt u daar niet van vrij.
Ik vind deze werkwijze eigenaardig, want dat zijn bijkomende kosten voor het werk vaan een notaris , wat waarschijnlijk niet nodig is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

scorpioen

#3 , 11 mei 2016 18:55

hoe kan ik weten dat mijn broer effectief naar de rechtbank geweest is om de verwerping te laten registeren?
Burgerlijk Wetboek Art. 793

De verklaring waarbij een erfgenaam te kennen geeft dat hij deze hoedanigheid slechts onder voorrecht van boedelbeschrijving aanneemt, moet worden afgelegd op de griffie van de rechtbank van het arrondissement waar de erfenis is opengevallen of ten overstaan van een notaris; zij moet worden ingeschreven in het in artikel 784 bedoelde register waarin de akten van verwerping worden opgenomen.
Wanneer de aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving op de griffie wordt gedaan, moet de verklaring, binnen de volgende vijftien dagen, door de zorg van de griffie en op kosten van de onder voorrecht aanvaardende erfgenaam worden bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad, met verzoek aan de schuldeisers en de legatarissen, bij aangetekend bericht, hun rechten te doen kennen binnen drie maanden te rekenen vanaf de datum van de bekendmaking.
Wanneer de aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving ten overstaan van een notaris wordt gedaan, stuurt deze binnen vijf dagen volgend op de verklaring, een kopie ervan aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg van het arrondissement waar de erfenis is opengevallen, met het oog op de inschrijving ervan in het register bedoeld in het eerste lid. De griffier voert de inschrijving van de verklaring in het voormeld register uit en deelt aan de notaris de datum en het nummer ervan mee binnen vijf dagen volgend op de ontvangst van de kopie van de verklaring. De verklaring wordt binnen vijftien dagen volgend op de ontvangst van deze mededeling door de notaris, door toedoen van deze en op kosten van de onder voorrecht aanvaardende erfgenaam bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad, met het verzoek bedoeld in het tweede lid.

U kan op de griffie van de rechtbank van eerste aanleg dit register raadplegen.
U kan het Belgisch Staatsblad raadplegen. http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/welcome.pl U moet dit niet helemaal lezen. U kan zoeken, bijvoorbeeld op de naam van de overledene.

Reclame

wolf2

#4 , 11 mei 2016 19:19

Wat is dat voor een verhaal.
Als er werkelijk zelfs geen geld genoeg was om de begrafenis te betalen, waarom zou iemand dan in hemelsnaam aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving? Eén keer op zijn kop gevallen? En waarom dat dan met een aangetekende brief naar één andere mede-erfgenaam sturen? Twee keer op zijn kop gevallen?

Hoe dan ook, het is aanvaarden onder voor. van boedelbeschr.; niet verwerpen onder voor. van boedelbeschr.

Dat betekent dat U op uw aangifte de drie erfgenamen vermeldt. Nergens vraagt men in de aangifte op welke manier iemand aanvaard zou hebben.

Vrijstelling van aangifte bestaat niet meer bij Vlabel. U moet iets indienen, veel moet er niet opstaan. Als U het aller-allernieuwste formulier van op de website haalt, moet U alvast niets meer schrijven over de burgerlijke staat van uw broers.

Normaal gezien vermeldt U dan bij eigen vermogen - actief roerend hoeveel geld er was op datum van overlijden; bij eigen vermogen - passief kruist U de 1500 forfait aan en dan ofwel de 6000 - begrafenisforfait ofwel de echte begrafeniskost.

U tekent als enige.

U zet Uzelf als enige aangever; de twee andere bij "andere erfopvolgers" (of zoiets, zou de juiste titel moeten bekijken).

De aangifte zal onbelastbaar zijn.

Er was toch geen levensverzekering? Uw moeder heeft toch binnen de drie jaar voor haar overlijden niets verkocht of geërfd dat ze opgeleefd heeft in die tijd; of weggeschonken?

Begin gewoon met invullen; en vraag maar waar U aan twijfelt.

wanton

#5 , 11 mei 2016 19:54

Wolf, is dit tegenwoordig de werkwijze bij 'onbelaste' nalatenschappen wegens weinig of geen tegoeden? Ik heb het nog niet voorgehad bij Vlabel, maar vroeger was een brief of zelfs telefonisch bericht dikwijls voldoende als melding bij de Registratie.
Toet-anch-Amon

eekhoorntje
Topic Starter

#6 , 11 mei 2016 20:25

Hartelijk dank voor de inlichtingen. Kijk ik op de website van het Belgische Staatsblad bij Jusitie? En kan mijn broer mij echt niets meer ten laste leggen ivm de begrafeniskosten waarvan hij zijn deel betaalde? Mijn jongste broer en ik hebben nog de laatste afrekeningen en ziekenhuiskosten betaald.

wanton

#7 , 12 mei 2016 16:40

Integendeel : die kosten van het ziekenhuis worden verondersteld betaald te worden door 'alle' erfgenamen, ook als ze verder niet mee-erven. Jullie kunnen het deel van uw broer opeisen van die kosten.
Let op, er kan nog een belastingaanslag te betalen zijn. Daar ook moet hij meebetalen.
Toet-anch-Amon

eekhoorntje
Topic Starter

#8 , 12 mei 2016 18:27

Dank je wel! Dit is een geruststelling

wolf2

#9 , 12 mei 2016 18:48

Zo gemakkelijk en logisch de werking van de FOD Financiën was, zo speciaal en ongelukkig is de werkwijze van Vlabel.

De mogelijkheid om aan het vroegere registratiekantoor een briefje te schrijven met minimale gegevens om een vrijstelling te krijgen van aangifte, is verleden tijd.

Oorspronkelijk wou Vlabel van iedere overledene een volledige aangifte. Ze is gemilderd en nu luidt het:

"Aan erfopvolgers die een vrijstelling van indiening vragen omdat er volgens hen geen belastbaar actief is, wordt het indienen van een nihilaangifte aangeraden. Er wordt gevraagd om twee rubrieken in te vullen : de gegevens van de overledene en de gegevens van de erfopvolgers." (deel van standpunt 15122).

wanton

#10 , 13 mei 2016 13:53

Bedankt, Wolf.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”