Zeer ingewikkelde erfenis

Zomi
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Zeer ingewikkelde erfenis

#1 , 13 mei 2016 16:10

Mijn vader heeft , samen met mijn tantes een huis geerfd van hun neef. Die neef heeft vruchtgebruik aan zijn vriendin geschonken. Mijn vader en zijn zussen hebben allemaal de Erfenis geweigerd, waardoor die erfenis naar de kinderen gaat. Terug iedereen geweigerd nu gaat die erfenis naar mijn minderjarige kinderen, die in het buitenland wonen, waar een erfenis wettelijk niet mag geweigerd worden. Hoe kunnen wij die erfenis toch weigeren? En Indien niet mogelijk moeten wij als ouders , die de nalatenschap al geweigerd hebben, betalen of krijgen de kinderen uitstel tot ze zelf kunnen beslissen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger

#2 , 13 mei 2016 16:50

Zij moeten die erfenis in Belgiê weigeren.
Dat kan perfect want het Belgische erfenisrecht is van toepassing.
Niet het buitenlandse!!!!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wolf2

#3 , 13 mei 2016 19:14

Mijn vader heeft , samen met mijn tantes een huis geerfd van hun neef. Die neef heeft vruchtgebruik aan zijn vriendin geschonken. Mijn vader en zijn zussen hebben allemaal de Erfenis geweigerd, waardoor die erfenis naar de kinderen gaat. Terug iedereen geweigerd nu gaat die erfenis naar mijn minderjarige kinderen, die in het buitenland wonen, waar een erfenis wettelijk niet mag geweigerd worden. Hoe kunnen wij die erfenis toch weigeren? En Indien niet mogelijk moeten wij als ouders , die de nalatenschap al geweigerd hebben, betalen of krijgen de kinderen uitstel tot ze zelf kunnen beslissen.

Zo ingewikkeld is dat niet.
Het is vooral vervelend. Sinds de wetswijziging over de gevolgen van een verwerping komt men nu 100 keer méér uit bij minderjarige erfgenamen, waarbij men verplicht is om als ouders een dossier te openen bij de lokale vrederechter om de toelating te krijgen om te mogen verwerpen in naam van zijn minderjarige kinderen. En dat kan zelfs niet eens gratis: men moet dus betalen (niet de successierechten; één of andere gerechtskost) om iets niet te willen!

Nu ja, als U verwerpt zal U daar wel uw redenen voor hebben en het zijn diezelfde argumenten die bij de vrederechter moeten belanden voor uw kinderen. Daar komt geen buitenlandse wetgeving aan te pas.

Er is geen sprake van uitstel voor die minderjarigen.

Reclame

Zomi
Topic Starter

#4 , 13 mei 2016 19:58

De lokale vrederechter is plaats waar we wonen, waar het illegaal is van een Erfenis Té weigeren

asperger

#5 , 13 mei 2016 20:29

U doet die verwerping bij de vrederechter waar de overledene woonde.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wolf2

#6 , 14 mei 2016 08:30

Het is de woonplaats van de overledene die van belang is; niet die van de erfgenaam. U moet dus in Gent, Brugge, Antwerpen, ... zijn.

(uit nieuwsgierigheid: in welk land is het verboden een erfenis te verwerpen?)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”