voorlopige bewindvoerder + wijzigen testament

hobo
Topic Starter

voorlopige bewindvoerder + wijzigen testament

#1 , 28 mar 2006 22:31

Mijn neef, enig kind, erft in de jaren zeventig het ouderlijke huis na de dood van mijn tante. Hij huwt enkele jaren daarna en maakt met zijn echtgenote een testament op voor een notaris waarin zij mij als enige erfgenaam aanduiden (ik kwam dit pas te weten na het overlijden van mijn neef, twee jaar terug).
Zijn weduwe, die verstandelijk gehandicapt is, en die reeds meerdere malen zwaar bestolen is door mensen die van haar na?viteit misbruik maakten, werd onder voorlopige voogdij geplaatst van een advocaat, die ons trouwens - als haar enige familie - negeert. Nu wordt zij terug benaderd door malafiede personen uit haar omgeving die haar zogezegd helpen, maar die haar zwaar onder druk zetten om testamentaire wijzigingen te maken in hun voordeel (= haar huis en spaarcenten aan hen toe te wijzen).
Mijn vraag : is een voorlopig bewindvoerder in de mogelijkheid dit testament te wijzigen en onder welke omstandigheden ?
Indien mijn vraag niet voldoende duidelijk is licht ik die graag nader toe.
Bedankt voor een reactie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 28 mar 2006 23:15

Schenking en opstellen van een testament, kan enkel met een bijzondere machtiging van de vrederechter.(art. 488bis,h,?2,B.W.)

Vraag aan uw tante U aan te stellen als 'vertrouwenspersoon', zo krijgt U toch enige inspraak en kan de voorlopige bewindvoerder U nog moeilijk negeren.

hobo
Topic Starter

#3 , 29 mar 2006 14:37

Beste Lex,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik vrees dat er een onduidelijkheid in mijn tekst staat : mijn neef heeft na het overlijden van mijn tante (onze moeders waren zussen) het huis van zijn moeder ge?rfd (zijn vader was reeds overleden). Toen hij enkele jaren daarna huwde (met een huwelijkscontract scheiding van goederen) liet hij en zijn echtgenote een testament opstellen waarin zij elkaar als erfgenaam aanduidden. Na hun dood zou ik de enige erfgenaam worden (zonder dat ik hierover ooit iets geweten heb).

Nu de aangetrouwde nicht onder het voorlopige bewind staat van een advocaat, zijn er twee personen uit haar omgeving die haar onder druk zetten om haar testament te wijzigen. Ik weet niet of de advocaat hiermee akkoord zal gaan. Ik heb geen zin een juridische procedure op te starten, want naar ik voornomen heb is een voorlopige bewindvoerder zeer machtig en ik heb de indruk dat hij geen inmenging van onze kant wil. Ik heb geen argwaan tegenover hem, maar wel tegenover de mensen - volkomen buitenstaanders - die haar zogenaamd 'helpen' en die door de bewindvoerder in zijn toezicht betrokken worden. Wij worden inderdaad op een afstand gehouden. Waarom ?

In elk geval bedankt voor de goede raad en we zullen dit toch maar even in de gaten houden welke kant het opgaat. Indien we inderdaad recht hebben op de erfenis na het overlijden van onze nicht, zullen we ten gepaste tijde stappen ondernemen.

Prettige namiddag.

Reclame

sperwer

#4 , 29 mar 2006 14:51

de dame is dus verstandelijk gehandicapt. dan is er ook een graad in hoeverre deze handicap is. mensen die een te zwaar verstandelijk handicap hebben kunnen geen geldig testament maken. daar zij onder toezicht staat van wege haar handicap, kan je dit best eens gaan voorleggen met alle papieren en gegevens bij een raadsman thuis.

Charlotte

#5 , 29 mar 2006 22:39

ik heb geen probleem in de praktijk maar ben bezig aan een scriptie over dit onderwerp.

Sinds de nieuwe wet van 3 mei 2003 moet de beschermde persoon inderdaad de machiging van de vrederechter vragen om te testeren.
Mijn vraag is: Wat gebeurt er met een beschermd persoon die voor de inwerkingtreding van die wet een testament heeft opgesteld,dus zonder die machtiging, maar overlijdt na de inwerkingtreding van de nieuwe wet. Is haar testament dan geldig, m a w kunnen haar erfgenamen,die zich eventueel benadeeld voelen, aanvoeren dat haar testament dient vernietigd te worden,

dank bij voorbaat

Lex

#6 , 29 mar 2006 23:22

De onder bewind gestelde persoon was onder de oude wet bekwaam een testament te maken. (Vred. St. Niklaas 27 augustus 2001,R.W.2001-02,p 1141,noot SWENNEN). Door een testament te maken kon de beschermde persoon trouwens zichzelf niet schaden,doch slechts zijn erfgenamen. Doel van de wet op het bewind is de bescherming van de zieke en niet die van derden.(zie art. 1 Eerste Protocol E.V.R.M. dat het recht om een testament te maken als een wezenlijk element van het eigendomsrecht beschouwt.)

Het testament kan worden aangevochten op grond van art. 901 B.W.

Charlotte

#7 , 30 mar 2006 14:26

Bedankt! mijn vermoeden werd bevestigd...

hobo
Topic Starter

#8 , 04 apr 2006 10:20

Aan de beste mensen die mij een antwoord gemailed hebben: bedankt !

Als ik het goed begrijp is het testament 30 jaar geleden opgesteld nog steeds geldig en kan zelfs de voorlopige bewindvoerder het niet laten wijzigen. Trouwens, het gaat om vastgoed van mijn neef, verworven voor zijn huwelijk. Ik denk dat hier van fraude of be?nvloeding geen sprake kan zijn !

Ik maak er mij geen zorgen om, trouwens is het niet zo dat 65% successierechten dienen betaald te worden? Op dat ogenblik denk je ook wel even na of het wel de moeite is om dergelijke erfenis te aanvaarden. Wij hopen dat onze nicht er nog heel veel jaren zelf kan van genieten !

N.B. Indien ik voor haar zou overlijden, gaat de erfenis over op mijn kinderen of is de familieband te ver en gaat de erfenis naar de staat ?

Sorry als ik nog even aandring voor deze laatste vraag.

Bij voorbaat dank

Lex

#9 , 22 apr 2006 21:23

ik heb geen probleem in de praktijk maar ben bezig aan een scriptie over dit onderwerp.
Hoe ver staat het met uw scriptie, die ik graag ZOU willen lezen!?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”