Schenking vermogen

wem16
Topic Starter

Schenking vermogen

#1 , 23 mei 2016 15:47

Kan ik bij zuivere scheiding van goederen gans het vermogen, dus roerend én onrorend, wegschenken. En wat met het vruchtgebruik van de gezinswoning.
Ik stel de vraag enerzijds omdat het mij niet geheel duidelijk is of kinderen als reservatoire erfgenamen , dan gepasseerd worden. En ik anderzijds er van iut ga dat deze reservatoire erfgenamen enkel van belang zijn bij testament, dus bij de erfenis.

Graag een reactie waarvoor dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 mei 2016 15:52

Neenn ook bij schenking!
U kunt hun reservatair erfdeel niet wegschenken!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wolf2

#3 , 23 mei 2016 17:39

Om te weten of iemand van de reservataire erfgenamen niet te weinig heeft gekregen, zal men niet alleen kijken op datum van overlijden.
Men zal de zogenaamde fictieve massa berekenen: dat is het vermogen dat iemand ooit zou bezeten hebben indien hij nooit iets had weggeschonken tijdens zijn leven. Men telt dus alle schenkingen (hoe oud ook) op én telt er bij wat er nog "over" is op datum van het overlijden. Op die fictieve massa zal men dan kijken of iemand wel degelijk (bijvoorbeeld) zijn 1/2 of 1/3 enz. heeft gekregen.

Dikwijls stelt zich wel het probleem dat men die (oude) schenkingen moet kunnen bewijzen. Voor onroerende goederen is dat kinderspel, voor cash geld is dat bijna onmogelijk. Tot voor enkele jaren kon een levensverzekering nog de reservatairen omzeilen; nu gaat dat in principe niet meer.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”