schenking kleinkind

joris boris
Topic Starter

schenking kleinkind

#1 , 27 mei 2016 13:03

Kan men een officiële schenking doen aan 3% een minderjarig kleinkind zonder dat de ouders hiervan op de hoogte zijn ( bv laten opzij zetten door de bank tot het meerderjarig is)
Het zou een schenking moeten zijn met als clausule dat bij voor overlijden van het kleinkind de gelden terug naar ons komen.( haar ouders wonen samen en bij vooroverlijden zouden de gelden zonder deze clausule voor de helft naar de andere familie gaan dacht ik) .
Hoe lang duurt eigenlijk deze clausule? Kan men nog verder gaan en vragen dat de gelden bij vooroverlijden terug komen , behalve indien zij zelf later kinderen zou hebben en die gelden dus beter naar die kinderen gaan.
Het is ingewikkeld, want stel dat ze later die gelden gebruikt voor aankoop van een huis ( en dat er geen kinderen zijn van haar) en ze hetzelfde doet als haar ouders , dus samenwonen en ieder voor de helft een huis kopen) Kunnen wij die gelden dan terugvorderen .Dit lijkt me dan vervelend voor de partner.
Tweede probleem: wat te doen met de interesten van dit geschonken kapitaal,? Ofwel gewoon op een spaarboekje van haar laten storten , maar dan zijn haar ouders wel op de hoogte. Ofwel het vruchtgebruik er van houden?
Over dat laatste heb ik nog een vraagje .Het is een officiële schenking, dus deze gelden komen niet meer in aanmerking voor erfbelasting indien wij overlijden. Maar is dat ook het geval als het vruchtgebruik niet geschonken is, daar twijfel ik over
Tussen haakjes ; het gaat over en belangrijke som, maar het is een gedeelte van het beschikbaar gedeelte.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 27 mei 2016 17:45

Een levensverzekering lijkt me wel een oplossing te zijn (niet direct een antwoord op uw vraag, ik weet het).
Noch het kleinkind, noch de ouders hebben daar weet van.
U blijft meester over het geld (als U dat zo in het contract zet): U kunt dus altijd terugkrabbelen.

Clausule bij leven: als het kleinkind nog leeft op datum X, wordt er aan hem/haar uitgekeerd.
Clausule bij overlijden: als het kleinkind (= verzekerd hoofd) eerder overlijdt, komt het geld bij diens kinderen, en als die niet bestaan, bij U.

Er zijn allerlei modaliteiten mogelijk; het is eigenlijk maatwerk. Ik zeg niet dat er alleen maar voordelen zijn in vergelijking met een schenking.
Maak eens een afspraak bij een verzekeraar.

joris boris
Topic Starter

#3 , 27 mei 2016 22:49

Dit is inderdaad een interessante piste.
We betalen dus iedere maand een premie en bij ons overlijden krijgt het kleinkind de door ons gewenste som.
Wat als we nog lang leven, dan kan het lang duren voor ze iets ontvangt?
Niet het kleinkind noch haar ouders zijn op de hoogte zegt u. Als wij dood zijn weet het dus niemand , buiten de verzekeraar. Is dat niet gevaarlijk? Wie zegt dat dit contract zal uitgevoerd worden zoals gewenst? ( verzekeraar kan ook aan zichzelf uitkeren, niemand weet het.)
Ook blijft het probleem ondertussen dat wij met ons overbodige geld blijven zitten en dit in de erfenis zal belanden en er hogere erfbelasting zal moeten betaald worden

Reclame

wolf2

#4 , 28 mei 2016 10:07

U kan ook een levensverzekering afsluiten door het betalen van een éénmalige premie; dan is uw geld weg bij U en is het op één of andere manier belegd bij de verzekeraar (het voordeel daarvan groeit aan in het voordeel van de begunstigde; kapitalisatie). Of premies betalen de eerste 2 of 3 jaar.

Als U (ook) een begunstiging bij leven voorziet, zal er uitbetaald worden op de voorziene datum (die U heeft beslist: kleinkind wordt 18 of 21 of 25 - U kiest). Er hoeft dus geen overlijden te zijn van een grootouder voor de uitbetaling; men verzekert dat trouwens op het hoofd van het kleinkind, niet op uw hoofd.

Inderdaad, als U morgen het contract afsluit en overmorgen alletwee overlijdt weet niemand van iets. Uw kinderen zullen het contract wel vinden als ze uw huis opruimen, denk ik, maar bon, stel dat U overlijdt omdat uw huis tot op de grond afbrandt en er is werkelijk niets. Persoonlijk kan ik me niet voorstellen dat een verzekeraar die in België mag optreden dan niet zou uitbetalen op datum X. Voorlopig kan ik dan maar twee zaken bedenken: ofwel vermeldt U het bestaan van het contract in een testament dat U neerlegt bij een notaris, ofwel stopt U het contract in een bankkluis gehuurd op uw naam.

Nogmaals: laat U uitvoerig informeren door een verzekeraar (of meerdere). En laat hen ook de voor- en nadelen in vergelijking met een schenking opsommen. Dat wordt dan wellicht toch een bankgift, en de meeste verzekeraars zijn ook bankiers. Zij beheersen dus de twee materies. Uw vraag bvb. over een verbod om de schenking te doen opgaan in een gezamenlijk huis, en de terugkeer bij kinderloos overlijden van het kleinkind dan, kan volgens mij wel met een schenking worden vastgelegd maar niet via een levensverzekering.

joris boris
Topic Starter

#5 , 28 mei 2016 10:24

Zeer goede uitleg.
Concreet kan het dus eenvoudig : Ik doe een levensverzekering : Kind ( nu 4 jaar) krijgt op 18 jaar het geld ( en niet als we vroeger sterven)
De eenmalige som die ik dus aan de verzekeraar geef zal dus op haar 18 de jaar veel hoger zijn. Mag ik zelf de som bepalen?
Laatste vraag; als wij komen te overlijden moet de eenmalige premie of de waarde van het contract dan nog aangegeven worden voor erfbelasting. ( want anders vallen we weer in een hogere schijf)

wolf2

#6 , 29 mei 2016 08:57

Als één van de grootouders zou overlijden voor het kleinkind 18 is, moet de afkoopwaarde van het contract worden aangegeven in die aangifte van nalatenschap. Dat bedrag wordt dan belast bij het kleinkind (wellicht het enige waarop dat kleinkind dan belast zal worden): 3% tot 50000, 9% tot 250000 euro; er wordt gehandeld alsof U dat bedrag bij testament zou hebben gegeven.
Omdat de verzekering normaal gezien maar door één van de grootouders zal worden afgesloten, ontstaat die belastbaarheid maar bij het overlijden van die grootouder. Je kan dus nog gokken wie van de twee het meeste kans maakt om er binnen 14 jaar nog te zijn. Als hij/zij dat contract afsluit, is er géén belastbaarheid bij het overlijden van de eerste grootouder.
Je kan ook ELK een verzekering afsluiten voor de helft van het bedrag.
En uiteraard kan je ook nog (maar dat is dan een verloren uitgave) een bijkomende zuivere overlijdensverzekering nemen die de successierechten zal betalen die het kleinkind verschuldigd zou kunnen zijn bij het overlijden van de grootouder die het contract afsloot. Dan kies je natuurlijk voor de jongste van de twee en bij gelijke leeftijd voor de vrouw (en zelfs al sneller voor de vrouw; tabellen leeftijdsverwachting eens raadplegen).
Dit alles is wat er gebeurt in mijn eerder voorstel: kleinkind krijgt op leeftijd x sowieso het geld (of U dan nog leeft of niet). Enkel als het kleinkind eerder dan U zou overlijden, komt het geld terug bij U.
U wijkt daar in de vorige post wel vanaf: het kleinkind krijgt blijkbaar niets als U vroeger zou sterven dan datum X.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”