Schenking terug verkopen aan de schenker, is dat mogelijk?

jozefb
Topic Starter

Schenking terug verkopen aan de schenker, is dat mogelijk?

#1 , 02 jun 2016 12:49

Meer dan 10 jaar geleden heb ik van mijn ouders (samen met mijn broer en zus) een schenking gehad van enkele studio's en appartementen. Het vruchtgebruik is daarbij nog steeds voor mijn ouders (de langst levende).

Ik vraag mij af of het mogelijk is dat mijn ouders de studio die ik geschonken kreeg, terug aan hun kan verkopen? Mijn broer en zus zouden hun eigendom niet veranderen. Ik weet dat bij de uiteindelijke verdeling de verkoopprijs (ipv de waarde bij de schenking) in rekening wordt gebracht voor de verdeling. Maar mijn vraag is of het juridisch mogelijk is dat mijn ouders hun schenking terug kopen, zodat ik over het geld kan beschikken?

In de acte is er een vermelding van de "ontbindende voorwaarde". Zodat het eigendom zou terugkeren naar de schenker indien ik zou overlijden voor hen. Maar daarbij is er ook sprake dat in gevolge van deze voorwaarde het de begiftigde niet toegelaten is om over de geschonken zaken te beschikken zolang de schenker leeft. Ik was onder de indruk dat daarmee bedoeld werd dat ik het niet kan gebruiken als borg bij bijvoorbeeld een lening. Maar verbiedt het mij ook om dit terug te verkopen aan de schenker?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 02 jun 2016 19:14

Nee. Het verbod om de zaak te verkopen of om het zelf weg te schenken (dat zijn de klassieke daden van beschikking) is maar ingevoerd ter bescherming van de schenker, omdat die wil dat het goed naar hem/haar terugkomt als U eerst zou overlijden. Buiten de schenkers en U heeft niemand daar iets mee te maken, voor zover U geen schulden heeft (schuldeisers zouden zich eventueel kunnen verzetten tegen uw tegeldemaking van een onroerend goed). Als de schenkers de blote eigendom zouden kopen van U heeft het verbod op beschikking geen enkele zin meer.

Is het geen optie dat uw ouders afzien van hun vruchtgebruik (kost niets) en dat U dan de volle eigendom verkoopt?

jozefb
Topic Starter

#3 , 02 jun 2016 19:43

Dat heb ik niet helemaal begrepen. Mijn vraag is of mijn ouders als schenkers het eigendom terug kunnen kopen van mij. Zodat zij dus terug volle eigenaar worden. Het is niet de bedoeling om het aan derden te verkopen.

Reclame

wolf2

#4 , 03 jun 2016 08:24

Ik heb uw vraag goed begrepen en beantwoord: ja, uw ouders kunnen de blote eigendom van U kopen.

---------

Maar wat is het resultaat van hun aankoop? U heeft geld; en zij hebben volle eigendom van dat onroerend goed. Hun vermogen is even groot gebleven en het uwe ook. Zij betalen wel 10% registratierechten.
Ik vroeg me gewoon af: als U de volle eigendom zou verkopen, dan betaalt de koper die registratierechten. En heeft U méér geld. Alles hangt er vanaf hoe oud zij zijn; of ze de huuropbrengst van dat onroerend goed echt nodig hebben; misschien zitten alle geschonken studio's in één blok zodat de kinderen samen de enige eigenaars zijn; enz. Allemaal te evalueren.
Want geef toe: een geschonken blote onroerende eigendom terugkopen, dat doe je toch niet. Dat is een stap terug zetten in je planning.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”