Meer dan 10 jaar geleden heb ik van mijn ouders (samen met mijn broer en zus) een schenking gehad van enkele studio's en appartementen. Het vruchtgebruik is daarbij nog steeds voor mijn ouders (de langst levende).
Ik vraag mij af of het mogelijk is dat mijn ouders de studio die ik geschonken kreeg, terug aan hun kan verkopen? Mijn broer en zus zouden hun eigendom niet veranderen. Ik weet dat bij de uiteindelijke verdeling de verkoopprijs (ipv de waarde bij de schenking) in rekening wordt gebracht voor de verdeling. Maar mijn vraag is of het juridisch mogelijk is dat mijn ouders hun schenking terug kopen, zodat ik over het geld kan beschikken?
In de acte is er een vermelding van de "ontbindende voorwaarde". Zodat het eigendom zou terugkeren naar de schenker indien ik zou overlijden voor hen. Maar daarbij is er ook sprake dat in gevolge van deze voorwaarde het de begiftigde niet toegelaten is om over de geschonken zaken te beschikken zolang de schenker leeft. Ik was onder de indruk dat daarmee bedoeld werd dat ik het niet kan gebruiken als borg bij bijvoorbeeld een lening. Maar verbiedt het mij ook om dit terug te verkopen aan de schenker?