onkosten

Jannemieke
Topic Starter

onkosten

#1 , 31 mei 2016 09:06

Even schetsen
Een huis uit erfenis staat een tijd leeg voor het verkocht wordt.
Onkosten van water, elektriciteit, verzekering blijven binnenkomen. Deze worden betaald van een gezamenlijke rekening van de erfgenamen, opgestart na het overlijden van de langstlevende ouder.
Op die rekening wordt echter maar gestort door 1 persoon. De onkosten worden dus in feite maar betaald door één persoon.
Hoe kan het geregeld worden dat iedereen, na verkoop van het huis, toch zijn deel van de onkosten betaald?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 31 mei 2016 19:31

Verkopende notaris zal een cheque schrijven per erfgenaam. De erfgenaam legt alle betaalde kosten voor aan de notaris zodat hij het gedeelte dat de andere erfgenamen moesten betalen recupereert.

Stel dat er drie erfgenamen zijn (hemzelf inbegrepen) en er 9000 € kosten betaald werden. Hij moet dus 2 keer 3000€ krijgen. Als de opbrengst van de verkoop 150.000€ is sch rijft de notaris 2 cheques van 47.000€ en eentje van 56.000€. Elkeen betaalt successie op 50.000€ (behoudens verminderingen)

Als de 2 anderen niet akkoord gaan en de bemiddeling van de notaris lukt niet (wat me zou verwonderen) dan wordt het procederen.

wanton

#3 , 31 mei 2016 19:34

Regel met de leveranciers om te beginnen een minimale dienst wegens leegstand.
Ik denk dat jij die betaler bent : houd die betalingen met bewijs goed bij en leg dat voor aan de notaris. Deze kan u terugbetalen bij de verdeling van de verkoop.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Jannemieke
Topic Starter

#4 , 03 jun 2016 14:19

Dank u. Dit is een duidelijk antwoord. Het stelt me ook erg gerust :-)
Water en elektriciteit staan al op het minmum.

groetjes, Jannemueke

Jannemieke
Topic Starter

#5 , 07 jun 2016 12:40

In een gesprek volgend op deze posts werd gesteld dat voor gedane werk, zoals tuinwerk, meegaan voor rondleiding met potentiële kopers enz, een bedrag kan geteld worden. Dit is niet van toepassing voor mijn vraag maar ik wil er nu wel het fijne van weten :D

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”