Kan ik mij laten onterven

Koekoekstr
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Kan ik mij laten onterven

#1 , 07 jun 2016 15:21

Ik heb al een goeie 8 jaar geen contact meer met mijn vader, de jaren daarvoor was het contact ook heel minim.
Nu hebben ik een vermoeden als mijn vader komt te overlijden, dat er schilden zullen zijn. Hij verblijft reeds al een aantal jaren in een psy instelling en daarvoor waren er al kleine financiële problemen.
Iedereen in mijn omgeving zegt me, mij te laten onterven voor er schuldeiseres aan de deur komen kloppen.
Kan dit? En hoe doe ik dit?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21

#2 , 07 jun 2016 15:27

U hoeft u niet te laten onterven. U kan de erfenis verwerpen, of aanvaarden onder voorecht van boedelbeschrjiving. In het eerste geval verwerpt u zowel wat u zou kunnen krijgen, als de openstaande schulden. In het tweede geval zal je nooit meer schulden moeten betalen dan wat je erft.

Meer info: https://www.notaris.be/erven-schenken/e ... aanvaarden

Let wel, als kind ben je verplicht om mee in te staan voor de kosten voor verzorging van je ouders, indien zij dit zelf niet meer kunnen betalen. Dit heeft helemaal niets met de erfenis te maken, dit is uw plicht als kind. Om onder die "onderhoudsplicht" uit te komen, zal je moeten aantonen dat de relatie met uw vader verstoord is of dat er dingen gebeurd zijn die niet door de beugel kunnen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Koekoekstr
Topic Starter

#3 , 07 jun 2016 16:16

Bedankt,
Hoe kan je aantonen dat een relatie verstoord is? Wat wordt hier precies meebedoeld?
Mijn ouders zijn zo een 15tal jaar geleden gescheiden en in al die tijd heb ik zelden nog contact gehad met mijn vader, hij had een groot alcohol probleem. De enkele keren dat er nog contact was, was op aandringen van een sociaal assistente die iemand zocht om eens zijn flat te gaan schoonmaken na een zoveelste opname, dit leidde dan altijd tot een hele boel verwijten van mij vader naar mij toe, dat ik dan maar beslist heb om alle contact te verbreken.
Nu krijg ik om de zoveel jaar eens een mailtje van 1 of andere hoofdverpleegkundige of assistent uit een instelling met de vraag of wij nog contact willen, waarop wij steeds weer nee antwoorden.

Reclame

Gebruiker21

#4 , 07 jun 2016 17:05

Het OCMW zal bepalen of je al dan niet moet tussenkomen. Meer info kan je hier vinden: http://elfri.be/onderhoudsplicht-tegeno ... t-rusthuis
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Koekoekstr
Topic Starter

#5 , 07 jun 2016 17:50

Bedankt voor de info

giserke

#6 , 07 jun 2016 18:13

Er is hier een tijd geleden door iemand een draad opgestart ivm onderhoudsplicht.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”