Testament opmaken zinvol in mijn situatie?

ldwweit
Topic Starter

Testament opmaken zinvol in mijn situatie?

#1 , 09 jun 2016 14:57

Ik wil alles nalaten aan mijn wettelijk samenwonende partner. Klopt het dat je wettelijk samenwonende partner automatisch je erfenis krijgt en dat er in deze situatie geen testament nodig is?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 09 jun 2016 15:28

Heb je kinderen?
Levende ouders?

Sowieso erft je wettelijke samenwonende partner het vruchtgebruik op de woning, tenzij dat wordt afgenomen bij testament.
De rest van de erfenis gaat naar je reservataire erfgenamen.
Een testament kan en is dus nodig om je partner alles te laten erven in het geval er geen kinderen zijn.

In het geval er kinderen zijn: zij erven steeds hun reservataire deel.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 jun 2016 16:09

Ga eens praten met een een notaris. Wij wonen zelfs niet wettelijk samen (enkel feitelijk, omdat wettelijk samenwonen voor ons fiscaal minder interessant is), en hebben ook een testament laten opmaken (net omdat we niet wettelijk samen woonden) door een notaris. Kostte ons twee keer niks (iets meer dan €100 per testament, denk ik, inclusief bewaring van dat testament door de notaris zelf), en we zitten gerust...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

caroline1234

#4 , 10 jun 2016 07:10

Gebruiker21 , zijn de successierechten niet extreem hoog als je erft van je partner waar je feitelijk mee samen woont? Voor de wet ben je toch vreemden?

duma

#5 , 10 jun 2016 08:46

Wie zegt dat zij van elkaar zullen erven?
Als er kinderen zijn, is het goed mogelijk dat alles rechtstreeks naar de kinderen gaat met evt vruchtgebruik voor de partner.

wanton

#6 , 10 jun 2016 20:05

De successierechten voor feitelijk samenwonenden zijn idem met die van gehuwden. Maar zij erven pas van mekaar als er een testament is, waarin de regels van reserve van de (eventuele) kinderen en ouders moeten gerespecteerd worden.
Dat is ook zo voor wettelijk samenwonenden maar die kunnen de reserve van de ouders negeren, niet die van de kinderen.
Dus beste ldwweit , indien er geen kinderen zijn kan jij, enkel via testament , alles aan uw partner laten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 jun 2016 09:17

Wie zegt dat zij van elkaar zullen erven?
Als er kinderen zijn, is het goed mogelijk dat alles rechtstreeks naar de kinderen gaat met evt vruchtgebruik voor de partner.
In praktijk zal het meeste inderdaad naar de twee kinderen gaan. Vruchtgebruik van de woning is vastgelegd via een tontine-beding in de aankoopakte van de woning.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”