omzetting vruchtgebruik aanvragen als naakte eigenaar: wanneer kan dit?

MariaMJ
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

omzetting vruchtgebruik aanvragen als naakte eigenaar: wanneer kan dit?

#1 , 08 jun 2016 09:56

In welke gevallen kan een naakte eigenaar omzetting van vruchtgebruik aanvragen?

Concreet mijn situatie heel kort geschetst :
- mijn moeder is vorig jaar op vrij jonge leeftijd onverwacht overleden, ze had helaas geen testament
- mijn stiefvader heeft over alles (incl. een huis dat veel te groot is voor hem alleen) vruchtgebruik.

Hij maakt mij nu op elke manier het leven zuur, gunt mij niets. Zelfs geen klein persoonlijk aandenken heb ik gekregen na haar overlijden, niets.
De relatie tussen hem en mijn moeder was niet zo best (zacht uitgedrukt) op het laatst maar daar kan ik helaas niet veel over bewijzen op papier.

Het leeftijdsverschil tussen mij en hem is amper 20 jaar... Dus de kans lijkt mij heel mogelijk dat ik in mijn leven ooit iets van haar erfenis te zien krijg.
Dit is absoluut niet wat mijn moeder zou gewild hebben, zo schrijnend. Ik heb tot nu toe nooit echt iets van stappen ondernomen, omdat materie het laatste van mijn gedachten was in het verdriet na haar overlijden, maar dit voelt toch wel wrang.

Iemand sprak van aanvragen tot omzetting, zeker over dat huis.
Kan dit? Wat zijn de gevolgen?
Ben beetje ten einde raad door alle ellende, dus élke tip welkom...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 08 jun 2016 12:16

Kinderen kunnen de omzetting van het vruchtgebruik van de gezinswoning NIET krijgen. Voor bijkomende (verhuurde) woningen die in vruchtgebruik zitten kan je dit WEL krijgen. De stiefvader kan dit wel vragen voor de gezinswoning maar moet dit niet. Zolang je stiefvader leeft kan je niets doen tenzij hij het onderhoud van de gezinswoning schromelijk verwaarloost.

Als je moeder het anders had gewild had ze voor het beschikbare gedeelte van de bezittingen (dus uitgezonderd gezinswoning en huisraad) een testament moeten gemaakt hebben.

MariaMJ
Topic Starter

#3 , 09 jun 2016 00:33

Dank voor de info. Ze is zo onverwacht en jong overleden, een testament was het laatst van haar gedachten. Toch wel iets om bij stil te staan.
Omdat ze dus op papier nog gehuwd waren op het ogenblik van haar overlijden, heeft hij dus de komende 30 jaar ALLE rechten in handen... Mogelijks overleeft hij mij zelfs, en in dat geval zal ik nooit iets van haar nalatenschap gezien hebben?
Doet toch maar heel vreemd aan. Zeker met heel de situatie in gedachten..., maar daar blijkt dan dus wettelijk niets aan te doen.

Reclame

duma

#4 , 09 jun 2016 15:44

Dat is het gevolg van te huwen en is in sommige gevallen ook de gewenste gang van zaken.
Bij jullie valt dat nu tegen en zeg je dat het niet moeders wil was. Maar in andere situaties kan het goed zijn dat ouder en stiefouder samen voor hun huis en andere goederen gespaard hebben en is het maar goed ook dat de wet deze bescherming biedt en de kinderen niet de stiefouder uit zijn/haar eigen huis kunnen jagen of bezittingen kunnen afnemen. Maar dan spreek ik dus wel over twee mensen die elkaar graag zien.

Je kan wel, zoals hierboven al gezegd, de omzetting van het vruchtgebruik vragen van alles wat niet de gezinswoning is. Je moet je stiefvader daar dan een bepaald percentage op betalen, wat ervoor zorgt dat dit meestal een zeer oninteressante optie is.

asperger

#5 , 09 jun 2016 15:47

heeft hij dus de komende 30 jaar ALLE rechten in handen

Neen het is levenslang, er staat geen bepaalde duur op.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Sirkii

#6 , 11 jun 2016 12:42

Dank voor de info. Ze is zo onverwacht en jong overleden, een testament was het laatst van haar gedachten. Toch wel iets om bij stil te staan.
Omdat ze dus op papier nog gehuwd waren op het ogenblik van haar overlijden, heeft hij dus de komende 30 jaar ALLE rechten in handen... Mogelijks overleeft hij mij zelfs, en in dat geval zal ik nooit iets van haar nalatenschap gezien hebben?
Doet toch maar heel vreemd aan. Zeker met heel de situatie in gedachten..., maar daar blijkt dan dus wettelijk niets aan te doen.
Voor roerend geerfde naakte eigendom (geld, beleggingen) kan je wel de omzetting vragen. Je stiefvader krijgt dan wel de percentielwaarde voor het vruchtgebruik uitbetaald. Als er niet veel was is t sop natuurlijk de kool niet waard.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”