einde EOT/schenken woning/vruchtgebruik

Verschotenjeanine
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

einde EOT/schenken woning/vruchtgebruik

#1 , 29 jun 2016 15:25

Graag enkele tips.

Mijn EOT met mijn ex man is nu, na 5 jaar afgelopen en er is voorlopig niets geregeld. Hij woont sedert 5 jaar in het huis dat in onverdeeldheid is (elk eigenaar voor 50%). Er is geen hypotheeklening meer te betalen en de woning is gelegen in Vlaanderen.

Nu schrijft meneer een email waarin hij voorstelt het huis te schenken aan de 2 kinderen die we samen hebben ( enkel een zoon woont nog thuis, de andere woont samen met zijn vriendin) en hijzelf het levenslang vruchtgebruik zou hebben er er dus ook wil blijven wonen.

Wat met mijn aandeel van het vruchtgebruik want ik kan er niet van genieten daar ik er niet meer woon. Wat kunnen de kosten zijn mocht ik alsnog akkoord zijn (aan schenkingsrecht, notaris , enz....).

Ik veronderstel dat ik zijn voorstel natuurlijk kan weigerenen kan voorstellen om mijn deel over te kopen.

Alle tips zijn welkom.

Dank u.

Jeanine

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
iota

#2 , 29 jun 2016 18:04

1. Het is een voorstel. Je hoeft daar niet mee akkoord te gaan.
2. Wat met jouw helft van het vruchtgebruik? Daar heb jij dan toch ook recht op? Hij zal je in dat geval moeten uitbetalen.

Verschotenjeanine
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 jun 2016 14:49

Dank je alvast. Ik dacht toch ook dat ik recht had zoveel als hem op mijn deel van het vruchtgebruik.
Alle verder hulp is nog welkom.

Reclame

iota

#4 , 30 jun 2016 16:07

Het is ook maar de vraag of dit voor jullie kinderen zo interessant is. Zo lang jullie leven (of uw ex, als hij uw vruchtgebruik afkoopt), hebben ze niets aan die eigendom, tenzij eventueel kosten, als hun vader hen voor grote instandhoudingswerken zou laten opdraaien. Stel er is een nieuw dak of dergelijke nodig...
Maar vooral: als uw kinderen binnen enkele jaren zelf iets willen kopen, hebben ze al een eigendom op hun naam en bijgevolg geen recht op klein beschrijf of fiscale aftrek. Er moeten ook schenkingsrechten worden betaald.

Wat uzelf betreft: wil u dit wel? U moet tenslotte ook verder kunnen met uw leven.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”