Erfeniskosten

Elvaril
Topic Starter

Erfeniskosten

#1 , 06 jul 2016 21:32

Kan de overledene is zijn testament opmaken dat al de erfeniskosten te betalen zijn van zijn of haar geld?

Stel, mijn vader overlijdt, in zijn testament laat hij twee vrienden elk 1000 euro en wat stomme, maar sentimentele spullen na. Erfeniskosten voor vrienden komt neer op 45%, dus neem dat elk van die vrienden 500 euro moet neertellen qua erfeniskosten.
Kan mijn vader dan in zijn testament laten opnemen dat elk van die vrienden de 1000 euro en de spullen krijgt, en dat die twee keer 500 euro (dus 1000 euro) van de rest van zijn geld moet gaan, vooraleer de rest van zijn bezittingen en geld verdeelt wordt?

'k Heb zo het gevoel dat'k het ingewikkelder uitleg dan dat het is.

Thanks voor de antwoorden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 07 jul 2016 10:58

Dat heeft weinig zin. Als zoiets vermeld wordt, erven die mensen niet 1000 € maar 1500 €. En moeten ze daarop erfbelasting betalen. Dat wordt een eindeloos verhaal.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Elvaril
Topic Starter

#3 , 07 jul 2016 14:42

En hoe legaal (en traceerbaar) is het om bepaalde bezittingen door te geven vóór zijn overlijden? Wetende dat hij ongeneeslijk ziek is en zijn dood er aan zit te komen en het idee van erfbelasting gewoon belachelijk is.

Reclame

wanton

#4 , 07 jul 2016 16:34

Als het om geen te grote bedragen gaat en de voorwerpen zijn geen dure kunstvoorwerpen, who cares!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”