Hoe wordt ons spaargeld verdeeld bij overlijde

adbc
Topic Starter

Hoe wordt ons spaargeld verdeeld bij overlijde

#1 , 12 jul 2016 19:27

Wij zijn gehuwd zonder contract en hebben een beetje spaargeld, ook om in het geval van overlijden van één van ons bepaalde kosten en aankopen te kunnen betalen, eventueel ook rusthuis enz..

Ik heb begrepen dat het verdeeld wordt tussen de kinderen en de langstlevende en dat de langstlevende alléén het vruchtgebruik erft (in dit geval intresten). Ik hoop dat dit niet meer juist is !

Is een eigenhandig geschreven testament (door elk van ons) genoeg om alle “onroerende goederen” (spaargeld) aan elkaar over te laten.

Het is niet de bedoeling om onze zoon te onterven maar in dit geval zou degene die overblijft in de financiële problemen geraken.

Een andere mogelijkheid is dat de zoon de erfenis verwerpt, maar hij is gehuwd en die vrouw heeft 2 kinderen uit vorige huwelijken en het zou niet eerlijk zijn moesten die dan erven !

Graag uw mening hierover aub.

Bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 jul 2016 19:42

Bij eerste overlijden behoudt de langstlevende zijn helft en verkrijgt hij of zij het vruchtgebruik van de helft die toebehoorde aan de overledene.
Die erfenis komt toe aan de kinderen, maar slechts in blote eigendom. Dat hebt u dus juist begrepen!
Indien jullie één kind hebben kunnen jullie dat kind voor niet meer dan de helft van de nalatenschap "onterven" door een testament
op te stellen waarmee de andere echtgenoot bevoordeligd wordt. Meer gaat niet.
De kinderen van de vrouw waarmee hij is gehuwd zijn geen erfgenamen van hem. Om ze te laten erven zou uw zoon een testament in die zin moeten opstellen.
Indien uw enig kind (dat geen eigen nazaten heeft) verwerpt, komt de erfenis volledig toe aan de langstlevende echtgenoot.
Maar bij overlijden van zijn tweede ouder zal hij daardoor voor de erfenisrechten in hogere schijven vallen (als er nog genoeg overblijft).

ps: spaargeld is "roerend", niet "onroerend", dat zijn gronden en gebouwen
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

adbc
Topic Starter

#3 , 12 jul 2016 20:28

Bedankt voor uw reactie.
Misschien had ik het toch niet echt begrepen :

de langstlevende behoudt zijn helft en het vruchtgebruik van de helft die toebehoorde aan de overledene.

Wil dat zeggen dat het deel waar de langstlevende het vruchtgebruik op geniet eigenlijk toebehoort aan de kinderen.
Blote eigendom..... wat is dat eigenlijk.

Dus eigenlijk als er bvb 20.000 € spaargeld is krijgt de langstlevende 10.000 € en het vruchtgebruik op de andere 10.000 €, die eigenlijk aan de kinderen
toebehoort.
De kinderen kunnen dus die 10.000 € niet uitgeven zolang een van de twee nog leeft.

Als dit zo is kan ik daar mee leven.

Reclame

asperger
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 jul 2016 20:42

Wat betreft het deel dat de kinderen erven, in het vb. 10 000 EUR geldt dan:
- de 10 000 EUR worden eigendom van de kinderen (in blote eigendom)
- maar de opbrengsten ervan komen toe aan de langslevende ouder (vruchtgebruik)

volle eigendom = vruchtgebruik + blote eigendom

Er zijn dan twee mogelijkheden:

1) geld wordt op een geblokkeerde rekening geplaatst en jaarlijks gaan de intresten naar de ouder, ofwel,
2) de kinderen vragen uitbetaling van de waarde van hun blote eigendom volgens de formule:

waarde blote eigendom = waarde volle eigendom - waarde vruchtgebruik

De waarde van het vruchtgebruik hangt af van de leeftijd van de ouder die het vruchtgebruik geniet.
Ze daalt naargelang de ouderdom van die ouder. Dus hoe hoger de leefttijd van de ouder hoe meer
de kinderen zullen krijgen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

adbc
Topic Starter

#5 , 12 jul 2016 20:58

Bedankt voor uw uitleg en .... hmmm .... het wordt ingewikkeld.

Eigenlijk ben ik al blij dat de langstlevende niet in armoede zal eindigen en voor de rest
dat zien we wel.

frieda.M

#6 , 13 jul 2016 20:32

Het is simpel. Wil u dat de overblijvende partner alles erft, ga dan gewoon naar de notaris voor een opstelling van een huwelijkscontract. Te weten een verblijvingsbeding of in de volksmond genoemd een langst leeft langst heeft. De langstlevende erft dus alles (en niet de helft dus). De kinderen erven dus later wanneer de laatste ouders overleden is. Uiteraard dienen die kinderen dan ( als er nog iets overblijft natuurlijk , want als er niets overblijft is er ook geen successiebelasting te betalen) veel meer erfbelasting te betalen. De keuze is aan jullie natuurlijk.

adbc
Topic Starter

#7 , 14 jul 2016 09:34

@frieda.M : Bedankt voor uw reactie.
Ik heb geen enkel probleem dat mijn zoon erft, ik zou er zelfs voor opteren voor mogelijkheid 2) aangegeven door asperger (de uitbetaling dus).
Erfbelasting .... zoveel is er niet, ik zal dat eerstdaags bespreken met mijn zoon.
Ik wist alléén niet dat de helft zowiezo toekomt aan de langstlevende en er vrij kan over beschikken.
Wij komen heel goed overeen en ik zou ook niet willen dat hij voor bepaalde kosten zou moeten opdraaien, gezien ons pensioen zeker
niet voldoende is om eventueel een rusthuis te betalen.

tira00

#8 , 14 jul 2016 13:31

Het is simpel. Wil u dat de overblijvende partner alles erft, ga dan gewoon naar de notaris voor een opstelling van een huwelijkscontract. Te weten een verblijvingsbeding of in de volksmond genoemd een langst leeft langst heeft. De langstlevende erft dus alles (en niet de helft dus). De kinderen erven dus later wanneer de laatste ouders overleden is. Uiteraard dienen die kinderen dan ( als er nog iets overblijft natuurlijk , want als er niets overblijft is er ook geen successiebelasting te betalen) veel meer erfbelasting te betalen. De keuze is aan jullie natuurlijk.
Echt de moeite om het zo te regelen. Mijn moeder is pas overleden en het is echt triestig wat vader nu allemaal moet doorstaan met zijn eigen geld en onroerende goederen.
Bij ons is de verstandhouding tussen de kinderen nog prima, maar ik vind het voor de overlevende in en in triestig en kleinerend dat ie rekenschap moet geven over zijn zelf verworven spaarcentjes.

Mariette

#9 , 14 jul 2016 14:04

In het geval met alles aan de overlevende partner schenkt, wordt er wel tweemaal successie betaald: eerste maal door de ervende partner en de tweede maal door de kinderen.

Dit kan trouwens enkel indien de kinderen van beide ouders zijn. Bij een tweede huwelijk of indien de kinderen van een andere partner zijn kan men dit niet, vermits die kinderen niet zullen erven van de "nieuwe" partner.

adbc
Topic Starter

#10 , 14 jul 2016 15:52

@tira00 : de kinderen kunnen ook de erfenis verwerpen ! Tja onroerende goederen hebben we niet, alleen een klein beetje spaargeld.
We zijn elk 71 jaar oud en we beginnen daar over na te denken, da's alles.
Trouwens zolang de langstlevende over de helft kan beschikken is er volgens mij geen probleem.
@Mariette : wij hebben een zoon en ik denk (hoop) dat die niet moeilijk zal doen als het zover komt.

In alle geval bedankt voor de info.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”