Erfenis Tante & Nonkel

RadelozePapa
Topic Starter

Erfenis Tante & Nonkel

#1 , 17 jul 2016 14:31

Eigenaardige situatie die eerst een woordje uitleg nodig heeft :

Ik ben ondertussen 35 jaar, maar mijn ouders zijn gescheiden toen ik 3 jaar was. Ik werd toegewezen aan mijn vader (12 dagen bij hem, 2 dagen bij haar). Omdat mijn vader in een ploegensysteem werkte, werd mijn zorg toevertrouwd aan mijn nonkel en tante. In de praktijk hebben zij mij opgevoed. Ik zag mijn vader de ganse week niet door het werk. Ik bleef bij hen slapen, mijn kleerkast was daar, al mijn speelgoed was daar. Later, toen ik op kot begon te gaan, kwam ik ook in de weekends naar hen. Ze waren eigenlijk in de praktijk mijn ouders, op alle vlakken.

Gezien zij een pak ouder waren, is er een deel van de successie al geregeld via een schenking. Echter, na de schenking zijn er een hoop onverwachte zaken gebeurd. Mijn tante heeft een hersenbloeding gehad en kan niet meer spreken/reageren. Door die harde klap is er een zware mate van dementie beginnen optreden bij mijn nonkel. Op korte tijd ben ik mijn twee "ouders" aan het kwijtraken. Normale communicatie is met geen enkel van beiden mogelijk.

Hun testament is opgemaakt met mezelf als enigste begunstigde. Er blijft nu enkel nog hun huis over, dat voorlopig nog niet in de schenking zat. Bij een eventueel overlijden zal ik - gezien ik officieel slechts een neef ben - bij normale successie in de hoogste schaal vallen.

Mijn vraag na dit lange relaas : de notaris heeft heel kort iets laten vallen dat je misschien kan "bewijzen" dat je meer bent dan een gewone neef, door aan te tonen dat je voor een periode van minstens 4 jaar bij hen geweest bent. Klopt dit ? Ik was destijds te hard van slag om door te vragen aan de man, vandaar mijn vraag hier.

Of zijn er nog andere mogelijkheden nu om de successie financieel interessanter te maken ? Een schenking lijkt me niet meer mogelijk gezien ze alletwee niet meer kunnen communiceren.

Alvast bedankt voor jullie advies in deze.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 17 jul 2016 17:58

Maar daar moet de notaris u kunnen mee helpen. Er is idd een systeem voor zorgkinderen.
Was uw domicilie-adres indertijd bij uw tante? Wat dat is een vereiste.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2

#3 , 17 jul 2016 19:06

VCF Artikel 1.1.0.0.2.

(Er) wordt verstaan onder:
5° verkrijging in rechte lijn ::
c) een verkrijging tussen personen tussen wie een relatie van zorgouder en zorgkind bestaat of heeft bestaan. Er is sprake van een zorgrelatie als iemand vóór de leeftijd van eenentwintig jaar gedurende drie achtereenvolgende jaren bij een andere persoon heeft ingewoond en gedurende die tijd hoofdzakelijk van die andere persoon, of van de andere persoon en zijn partner samen, de hulp en verzorging heeft gekregen die kinderen normaal van hun ouders krijgen. De inschrijving van het zorgkind in het bevolkings- of het vreemdelingenregister op het adres van de zorgouder geldt als weerlegbaar vermoeden van inwoning bij de zorgouder;

------------------------

(Dit is de betreffende wettekst)

Reclame

RadelozePapa
Topic Starter

#4 , 19 jul 2016 15:59

En daar komt dan waarschijnlijk de kat op de koord. Ik heb nooit officieel mijn domicilie daar gehad. Bijgevolg vermoed ik dat ik machteloos sta.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 jul 2016 16:11

Die zaken kan je voorhebben als je domiciliefraude pleegt.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 jul 2016 16:24

Er staat ingewoond niet gedomicilieerd ...domicilie is een onweerlegbaar bewijs.
inwonen kan bewezen worden met alle middelen van recht. Mogelijk is dat hier ook van toepassing.
Pa sedert maart van dit jaar kunnen kinderen een verblijfadres krijgen bij de andere partner. 35 jaar geleden werd kind bij een van de ouders ingeschreven letterlijk punt en al zeker niet bij een oom of tante ook al waren die diegene die kind opvoedde.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”