Onroerende voorheffing bij erfenis

Murshili
Topic Starter

Onroerende voorheffing bij erfenis

#1 , 21 jul 2016 18:13

Vorig jaar overleed mijn grootmoeder, mijn grootvader is reeds in de jaren ’80 overleden.
Ze had vier kinderen waarvan één vooroverleden.
Door omstandigheden zijn de volgende personen eigenaar van de woning van mijn grootouders:

Zoon A: 25%
Dochter B: 12,50%
Dochter C: 25%
Kleinzoon D: 25%
Achterkleinkind E: 4,17%
Achterkleinkind F: 4,17%
Achterkleinkind G: 4,17%

Om de zaken nog wat ingewikkelder te maken: de aanvaarding van de erfenis door achterkleinkinderen E, F en G moet nog door de vrederechter worden goedgekeurd omdat ze minderjarig zijn. Het betreft de kleinkinderen van dochter B die de erfenis verworpen heeft.

Vorig jaar heeft zoon A een aanslagbiljet voor de onroerende voorheffing ontvangen van de betrokken woning. Hij heeft geweigerd om deze belasting te betalen omdat hij in schuldbemiddeling zit. De notaris kan deze factuur niet betalen omdat hij geen akte van erfopvolging kan opmaken voor de vrederechter een beslissing heeft genomen inzake de aanvaarding van de erfenis door de achterkleinkinderen. De bank weigert om de factuur te betalen omdat ze meer dan zes maanden na het overlijden van mijn grootmoeder werd voorgelegd.

Vervolgens heeft dochter C eenzelfde aanslagbiljet ontvangen. Zij wenst de integrale som niet te betalen omdat de nalatenschap mogelijk deficitair is. In dat geval kan het bedrag niet gerecupereerd worden. Ze heeft een aangetekend schrijven verzonden naar de belastingdienst om de verschuldigde belasting te splitsen over de verschillende eigenaars. De belastingdienst heeft dit voorstel niet aanvaard omdat ze de belasting niet wenst te splitsen.

Dochter C heeft recent een laatste herinnering ontvangen met de eis tot onmiddellijke betaling.
Op welke wijze kan dochter C dit probleem oplossen ?
Kan een belastingdienst één erfgenaam hoofdelijk aansprakelijk stellen en de anderen ongemoeid laten ?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Mvg,

Murshili

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 jul 2016 19:39

Het probleem waarnaar u verwijst is niet specifiek voor erfopvolgingen maar kan zich stellen in ieder geval van mede-eigendom.
Wegens redenen van praktische aard wordt het aanslagbiljet slechts naar één van de eigenaars gestuurd. Dat is altijd zo, ook indien het een eigendom is die samen werd aangekocht.
Maar dat belet niet dat alle mede-eigenaars ingeval van niet-betaling kunnen worden aangesproken.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton

#3 , 21 jul 2016 20:19

Hoe de erfenis is deficitair? Dat huis heeft toch een waarde. Zolang dat huis in deze onverdeeldheid zit, zal de familie de OV moeten betalen. En de administratie kunnen zich richten op één persoon. Die moet bij de anderen hun deel opvorderen.
Dat de bank dat bedrag niet zou betalen - zeker als de nodige gelden aanwezig zijn - vind ik ook truut. Herhaal daar uw vraag.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Murshili
Topic Starter

#4 , 23 jul 2016 22:05

Bedankt voor jullie reacties.
@Wanton: 1. er is nog een aanzienlijke claim van het OCMW voor de tussenkomst in de rusthuiskosten.
2. de bank betaalt geen facturen meer indien er meer dan zes maanden verstreken zijn sedert het overlijden.

Mvg,

Murshili

wanton

#5 , 23 jul 2016 23:21

Tussenkomst OCMW : dat kan alleen als zij een hypotheek op het huis hebben genomen, en dan enkel op de helft die haar eigendom is. Indien de kinderen in de loop der jaren bijdrageplicht hebben betaald, kan het OCMW niets meer eisen. Op basis waarvan heeft het OCMW een vordering gesteld?
2. Daar heeft de bank geen bemoeienis mee. Als er geen attest van erfopvolging is en er zijn nog tegoeden, kunnen dergelijke zaken steeds betaald worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”