moeder verkocht huis 2,5 jaar voor haar dood aan mijn broer

Jan Slos
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

moeder verkocht huis 2,5 jaar voor haar dood aan mijn broer

#1 , 29 jul 2016 07:39

Moeder overleed op 1 januari dit jaar (vader is al 10 jaar overleden), in juni 2013 (dus 2,5 jaar voor haar dood) verkocht zij haar deel van de woonst aan mijn broer. Heb ik het recht op een kopij van de verkoopakte en een bewijs van betaling, ik vermoed namelijk dat het hier gaat om een verdoken schenking, bij de notaris die het nalatenschap behandeld krijg ik geen antwoord op deze vraag.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 29 jul 2016 11:32

U heeft momenteel zeker recht om die documenten op te vragen. Vraag aan de notaris hoe de eigendomsverdeling was nadat vader was overleden. Misschien heb jij ook een deel van de woning geërfd in blote eigendom.
Waar je ook moet op letten is het volgende. Vermits de verkoop gebeurd is minder dan drie jaar voor het overlijden, moet het bedrag dat moeder heeft ontvangen boven komen. Het moet opgenomen worden in de tegoeden van haar erfenis, ook al is dat bedrag niet (meer) aanwezig. Men kan wel bepaalde uitgaven inroepen zoals rusthuiskosten. Schenkingen waar de rechten op betaald zijn. Maar gewoon weggegeven of niet ontvangen telt niet, men zal de kinderen belasten via de successierechten. Indien uw broer niet kan/wil bewijzen dat hij de normale prijs heeft betaald, mag en moet u een verrekening vragen. Desnoods een persoonlijke notaris inschakelen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jan Slos
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 jul 2016 20:04

Aan Wanton,
Dank U voor de heel snelle reactie, ik woon al 11 jaar in Rusland en het is voor mij zeer moeilijk inlichtingen te verkrijgen, Rusland is een "slecht " land en wordt op veel sites geblokkeerd. De woonst was 50-50 van vader en moeder en is nu 3/4 van mijn broer en 1/4 van mij, 3 jaar geleden werd de woning officieel geschat op 345 000 euro, maar niemand wil mij zeggen voor hoeveel moeder haar deel verkocht heeft, na haar overlijden vermelde mijn broer dat er 40 000 euro in huis lag en ongeveer 11 000 euro op de bankrekening, ondanks haar goed pensioen en haar hoge leeftijd (86 jaar) heeft moeder blijkbaar de laatste 2 jaar flink de bloemetjes buiten gezet. Op mijn vragen over dit onderwerp zwijgt de notaris in alle talen. Ik had nochtans het volste vertrouwen in ons rechtsysteem maar blijkbaar is dit niet zo, ik denk dat ik misschien toch beter een advokaat onder de arm te nemen. Nogmaals dank voor de uitleg, groetjes uit Rusland, Jan Slos.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”