Ouders 'onterven'

Ellydw
Topic Starter

Ouders 'onterven'

#1 , 08 aug 2016 00:36

Hoi

Ik weet niet goed of ik in de juiste categorie ben maar indien niet mag mijn vraag altijd verhuisd worden.

Puntje één: Ik heb al van kindsaf een zeer slechte band met mijn moeder. Los van dit feit hebben zij en mijn vader (ouders zijn gescheiden) vermoedelijk voor 95% schulden. Natuurlijk is zoiets niet gewenst als erfgenaam en daarom zou ik willen weten of ik mijn ouders kan schrappen als erfgenaam als ik vroeger sterf als hun, maar ook als zij sterven voor mij, dat mijn zus en ik geen schulden erven.

Puntje twee: (dit heeft niets met erfenis te maken maar onrechtstreeks wel) Mijn moeder drinkt zeer veel en vindt dat ze dan nog perfect de baan op kan met haar auto. Ik hou altijd mijn hart vast als ze dan vertrekt. Natuurlijk probeer ik haar tegen te houden, maar dit lukt niet, ze gaat haar eigen weg altijd en denkt dat regels en wetten niet aan haar besteed zijn. Ik ben echt bang dat ze op een dag stukken gaat maken en dat er ook onschuldige slachtoffers bij zullen zijn. Ik zou willen weten indien zij dodelijke slachtoffers maakt en zij ook sterft door haar schuld, of mijn zus en ik mij kunnen loskoppelen zodat alle kosten niet voor ons zijn. Ik bedoel hier niet mee dat ik wil dat de slachtoffers en/of nabestaanden niet vergoed zullen worden, maar wel dat mijn zus en ik niet moeten opdraaien voor de stommiteiten van mijn moeder.

Bij welke instantie of bij wie kan ik hiervoor terecht?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Groetjes

Elly

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 08 aug 2016 08:08

Wat het alcoholprobleem en rijden onder invloed betreft: telkens u wéét dat zij zich onder invloed met de wagen van X naar X rijdt, doet u hiervan melding bij de politie. Ze zal dan wel ééns in het zakje moeten blazen toch?

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 aug 2016 11:00

Je kan geen erfenis weigeren nog voor iemand is overleden.

Reclame

Wouter VH

#4 , 08 aug 2016 12:00

Je kan de erfenis wel weigeren na iemand zijn dood, dat kost wel een beetje natuurlijk

asperger

#5 , 08 aug 2016 12:52

Je kan de erfenis wel weigeren na iemand zijn dood, dat kost wel een beetje natuurlijk
Enkele jaren geleden was dat 35 Eur.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Ellydw
Topic Starter

#6 , 08 aug 2016 15:39

Dat weet ik ook wel, ik wil juist informeren zodat ik weet wat te doen.

Ik zie mijn moeder bitter weinig, maar ik hoor wel vaak dat ze dronken vertrekt.

Kan ik door de erfenis te verwerpen ook de schuld verwerpen als zij met haar zatte botten mensen doodrijdt of levenslang gewond maakt?

asperger

#7 , 08 aug 2016 17:01

Dat weet ik ook wel, ik wil juist informeren zodat ik weet wat te doen.

Ik zie mijn moeder bitter weinig, maar ik hoor wel vaak dat ze dronken vertrekt.

Kan ik door de erfenis te verwerpen ook de schuld verwerpen als zij met haar zatte botten mensen doodrijdt of levenslang gewond maakt?
Ja met vewrerping verwerpt u alles: actva zowel als passiva (schulden)
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

asperger

#8 , 08 aug 2016 17:10

Ik merk nu eerst dat de vraag van TS misbegrepen is, ook door mij (mea culpa).
De vraag luidde: " daarom zou ik willen weten of ik mijn ouders kan schrappen als erfgenaam als ik vroeger sterf als hun".

Het antwoord daarop luidt:

Indien men geen kinderen heeft en niet gehuwd is, genieten de ouders eveneens van een reserve.
Indien men geen kinderen heeft en gehuwd is, genieten de ouders eveneens van een reserve, behoudens het bestaan van een testamentaire beschikking of contractuele erfstelling in het huwelijkscontract in het voordeel van de langstlevende echtgenoot.

wanton

#9 , 08 aug 2016 19:00

Kortom : indien u afstammelingen heeft, zijn dat uw wettelijke erfgenamen. Die erven steeds van u en sluiten uw ouders uit.
Heeft u geen kinderen, maar bent wel getrouwd of wettelijk samenwonend, kan u via huwelijkscontract of testament alles aan uw partner laten, waardoor uw ouders uit de boot vallen.
Indien geen kinderen, en niet getrouwd of wettelijk samenwonend : uw ouders hebben recht op elk 1/4 van uw erfenis.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”