Gisteren het slechte nieuws vernomen dat mijn schoonmoeder overleden is.
Behalve het verwerken en het rouwen moeten er natuurlijk ook een pak zaken geregeld worden.
Eerst haar situatie:
Recentelijk gescheiden, 4 kinderen (uit een ander huwelijk, waaruit ze ook gescheiden is, zo'n 10 jaar geleden), waarvan 2 minderjarig.
3 van de 4 kinderen woonden nog thuis, de laatste woont samen met mij.
Om de 2 weekends gingen ze naar hun vader.
Dan de vragen:
1. We hebben vermoedens dat ze nog vele schulden met zich meedraagt. Doch hier hebben we geen zicht op.
Nu zouden we dus de erfenis onder voorbehoud van de boedelbeschrijving aanvaarden.
Hoe moet je dit aanvragen? Enerzijds lees ik via de notaris, anderzijds lees ik via de rechtbank van eerste aanleg.
Ook iemand enig idee van kostprijs hieromtrent?
2. Ze huurde een woonst.
Wie is er nu specifiek verantwoordelijk hiervoor? Is dit mijn vrouw samen met haar oudste broer (beide meerderjarig), of komt de vader hierbij (als ouderlijk verantwoordelijke voor de minderjarigen)?
Ik weet dat je een huurcontract bij overlijden kunt laten opzeggen door een familielid, dit zullen we dan ook maandag doen (en hopen dat ze wat medelevend zijn, en minder dan 3 maanden opzeg vragen).
3. Aanvullend bij vraag 2: aangezien het nog niet vast staat dat de erfenis aanvaard zal worden, welke rechten hebben we omtrent die woonst?
Wij hebben vandaag alvast de koelkast leeggehaald en de huisdieren weggehaald.
Over de rest staan we in twijfel...
De persoonlijke spullen van de kinderen zullen we alvast ophalen, maar wat met de rest?
Kunnen we dit meenemen en tijdelijk ergens stockeren aangezien we de woonst zullen opzeggen? Of moeten we hier van blijven, en in geval van verwerpen het ook zo laten?
4. Ook omtrent de huur: wat met schadevergoeding? Ik ben 200% zeker dat er schade zal moeten betaald zijn, waarbij de waarborg onvoldoende zal zijn.
5. Omtrent de 3 kinderen: is hun vader nu automatisch "vader"? Of moet dit ook weer via de rechtbank passeren?
Ook naar de bijkomstige zaken: mag hij nu automatisch stoppen met het betalen van onderhoudsgeld, of moet dit ook ergens vastgelegd worden (je weet maar nooit...)? Waarschijnlijk vergeet ik hier nog een paar zaken.
Misschien zijn er nog zaken waar ik op dit moment niet kan aan denken. Als er iemand nog tips/aanvullingen heeft die ik mogelijks ben vergeten, zeg het gerust.