Ik heb een eerder een informatieve vraag.
Ik probeer de situatie te schetsen,ik ben niet thuis in erfrecht en die dingen,weinig van op de hoogte,dus ik hoop dat het duidelijk is en dat iemand me meer info kan geven,dat ik weet waar ik sta...
Mijn vader is enkele jaren terug overleden.
Aangezien hij samen met mijn moeder een hoop schulden had,heb ik net na het overlijden van mijn vader afstand gedaan of verworpen of hoe heet dat? van mijn/zijn erfenis .Voor mijn 2 kinderen heb ik net hetzelfde gedaan.
Wijzelf zijn met 5 kinderen,waarvan 1(1 van mijn broers) geen contact meer heeft/wil met de familie.
-intussen zijn die schulden allemaal van de baan omdat het ouderlijke huis verkocht is na het overlijden van mijn vader-.
Mijn vader zijn moeder ,mijn grootmoeder dus, is momenteel 94,verblijft in een rusthuis.
Mijn vader was met 10 kinderen thuis,waarvan er 2 zijn overleden,mijn vader en mijn oom.
In gesprekken met vrienden komen verschillende scenarios tevoorschijn met 'wat als grootmoeder sterft'.
Grootmoeder heeft nog huis in eigendom met nog verschillende landbouwgronden.(is dus nog niet verkocht ofzo nadat grootvader gestorven is)
Velen zeggen ,als zij sterft,ga jij erven,omdat jou vader er niet meer is om te erven,dus zou het stukje verdeeld worden onder ons 5?
successierechten zouden daarop ook moeten betaald worden blijkbaar,is dat veel?Moet ik een spaarpotje hiervoor opzijzetten?Want ik ben bang om mezelf zo in de schulden te werken...
De vraag is,komt er wel een stukje naar mij,en moet ik dus de bijbehorende successierechten betalen?Want ik heb afstand gedaan van de erfenis van mijn vader,de rechtstreekse afstammeling van mijn grootmoeder dus.Velen menen dat de erfenis van mijn vader,naar mijn moeder zou gaan,omdat zij getrouwd was met hem,en nog levende is.
Mijn grootvader,haar man dus,is overleden in 99,dus rechtstreekse erfgenamen zijn 8 kinderen,en van de overleden kinderen zijn er 7 kleinkinderen 'afkomstig'.
Iemand enig idee?Zodat ik weet waar ik sta...