erven grootmoeder

jarike
Topic Starter

erven grootmoeder

#1 , 11 aug 2016 10:17

Ik heb een eerder een informatieve vraag.
Ik probeer de situatie te schetsen,ik ben niet thuis in erfrecht en die dingen,weinig van op de hoogte,dus ik hoop dat het duidelijk is en dat iemand me meer info kan geven,dat ik weet waar ik sta...

Mijn vader is enkele jaren terug overleden.
Aangezien hij samen met mijn moeder een hoop schulden had,heb ik net na het overlijden van mijn vader afstand gedaan of verworpen of hoe heet dat? van mijn/zijn erfenis .Voor mijn 2 kinderen heb ik net hetzelfde gedaan.
Wijzelf zijn met 5 kinderen,waarvan 1(1 van mijn broers) geen contact meer heeft/wil met de familie.
-intussen zijn die schulden allemaal van de baan omdat het ouderlijke huis verkocht is na het overlijden van mijn vader-.

Mijn vader zijn moeder ,mijn grootmoeder dus, is momenteel 94,verblijft in een rusthuis.
Mijn vader was met 10 kinderen thuis,waarvan er 2 zijn overleden,mijn vader en mijn oom.

In gesprekken met vrienden komen verschillende scenarios tevoorschijn met 'wat als grootmoeder sterft'.

Grootmoeder heeft nog huis in eigendom met nog verschillende landbouwgronden.(is dus nog niet verkocht ofzo nadat grootvader gestorven is)
Velen zeggen ,als zij sterft,ga jij erven,omdat jou vader er niet meer is om te erven,dus zou het stukje verdeeld worden onder ons 5?
successierechten zouden daarop ook moeten betaald worden blijkbaar,is dat veel?Moet ik een spaarpotje hiervoor opzijzetten?Want ik ben bang om mezelf zo in de schulden te werken...

De vraag is,komt er wel een stukje naar mij,en moet ik dus de bijbehorende successierechten betalen?Want ik heb afstand gedaan van de erfenis van mijn vader,de rechtstreekse afstammeling van mijn grootmoeder dus.Velen menen dat de erfenis van mijn vader,naar mijn moeder zou gaan,omdat zij getrouwd was met hem,en nog levende is.

Mijn grootvader,haar man dus,is overleden in 99,dus rechtstreekse erfgenamen zijn 8 kinderen,en van de overleden kinderen zijn er 7 kleinkinderen 'afkomstig'.

Iemand enig idee?Zodat ik weet waar ik sta...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 11 aug 2016 10:43

Als uw grootmoeder overlijdt, zullen jij samen met je broers en zussen zoveel erven als uw vader zou geërfd hebben. Tien kinderen, jullie met vijf : jij erft dus 1/50 van de nalatenschap van uw grootmoeder. Het feit dat jij de erfenis van uw vader hebt verworpen, is geen beletsel om deze erfenis te ontvangen. De successierechten vallen mee : u betaalt 3 % (zelfs minder) indien u minder dan 50.000 € erft , zowel roerend als onroerend.
U heeft de erfenis verworpen van uw vader, zegt u. Vind ik spijtig, zeker als er een eigendom was. Of waren de schulden zo hoog? Indien er nog een tegoed over was zou u dat gekregen hebben. Ik vermoed ook dat uw vader waarschijnlijk reeds 1/20 blote eigenaar was van een aantal of alle onroerende goederen, na de dood van zijn vader. Wat is daarmee gebeurd? Ik vrees dat uw nonkels blij waren met de weigering want uw vader zijn erfenis is verdeeld tussen de andere erfgenamen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

jarike
Topic Starter

#3 , 11 aug 2016 11:17

Ik had weet van toch enkele 10000en euros schulden,waarvan ook schulden bij mij,die ik uiteraard nooit teruggezien heb
.Aangezien ik net na het overlijden toen zelf in een scheiding zat en al genoeg had aan de schulden die ik moest afleggen voor mijn ex,was dit toen de beste oplossing.
Op dat moment was het enige dat ze hadden schulden,buiten het huis,het huis is dan ook moéten verkocht worden,dit is een dik jaar na het overlijden van mijn vader verkocht.Mijn moeder huurt nu van de 'overschot' die ze nog had(helaas)
Dus mijn moeder zou niks erven bedoel je?Daar zullen er velen blij mee zijn denk ik.
En het bedrag valt ook mee dan heb ik de indruk,als het 'maar' om 1/50 e gaat.Oef.

Reclame

jarike
Topic Starter

#4 , 11 aug 2016 11:46

Ik vermoed ook dat uw vader waarschijnlijk reeds 1/20 blote eigenaar was van een aantal of alle onroerende goederen, na de dood van zijn vader. Wat is daarmee gebeurd? Ik vrees dat uw nonkels blij waren met de weigering want uw vader zijn erfenis is verdeeld tussen de andere erfgenamen.
Daar heb ik eerlijk gezegd geen idee van of hij ergens eigenaar van was na het overlijden van mijn grootvader,dat is 17 jaar geleden,nog kind toen,en geen zaken mee volgens mijn ouders :wink:
Ik weet alleen dat het huis van mijn grootouders er is(wordt momenteel verhuurd door/aan OCMW) en verscheidene bossen/landbouwgronden hier in de buurt,maar hoe deze verdeeld zijn e.d.,daar heb ik totaal geen idee van...

wanton

#5 , 11 aug 2016 16:18

U kan dat als mogelijke belanghebbende navragen bij een kantoor van Registratie en/of het Kadaster.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”