aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving in BS

Rica
Topic Starter

aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving in BS

#1 , 07 sep 2016 14:35

We zijn met 2 kinderen. Mijn zus heeft nu, n.a.v. het overlijden van moeder (vader is al langer overleden), de nalatenschap aanvaard onder voorrecht van boedelbeschrijving en dit is verschenen in het B.S. Ik lees in B.S. dat I.v.m. een aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving de "schuldeisers en legatarissen binnen de drie maanden, te rekenen van de datum van opneming in het Belgisch Staatsblad , hun rechten bij aangetekend schrijven dienen kenbaar te maken".
Ik heb tot hiertoe alle begrafeniskosten en kosten mbt tot de nalatenschap voorgeschoten, omdat de erfrechtverklaring op zich liet wachten en de banken bepaalde kosten wel en andere niet wilde betalen zonder de erfrechtverklaring.
Ik neem aan dat ik dan ook 'als schuldeiser' van de nalatenschap wordt gezien en opgave dien te doen van alles wat ik heb voorgeschoten, wil ik die gelden terug krijgen uit de nalatenschap?
Mijn vraag is dan of een opsomming van alle nog verschuldigde bedragen volstaat om juridisch in orde te zijn (bv. faktuur van X voor een bedrag van ... euro, faktuur Y voor een bedrag van ... euro, enz...)?
Of dienen bij het aangetekend schrijven ook de copies van alle schuldvorderingen/fakturen gevoegd te worden?
(De nog niet aan mij terugbetaalde fakturen/ schuldvorderingen moeten sowieso toch op een later tijdstip in concreto voorgelegd worden aan de notaris-vereffenaar. Vandaar dat ik mij afvraag of ze ook al bij het aangetekend schrijven moeten gevoegd worden).
Alvast dank voor mogelijke informatie!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 07 sep 2016 21:11

Neem contact met de notaris-vereffenaar. Daar moeten uiteindelijk alle vorderingen binnen komen. Is er een notaris aangeduid in het bericht in BS?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Rica
Topic Starter

#3 , 07 sep 2016 23:06

Neen, in BS staat de naam van de advocaat van mijn zus. De notaris-vereffenaar is nog niet aangeduid door de rechter en dit zal pas gebeuren als de termijn van 3 maanden om opgave van schuldvorderingen te doen, reeds zal verlopen zijn.
De schuldvorderingen moeten dus per aangetekend schrijven toekomen bij de advocaat van mijn zus. (Mijn zus kent de vorderingen, maar het spelletje moet nu correct gespeeld worden en ik wil voorkomen juridisch fouten te maken...)

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”