wettigheid bankdocument

gvdv
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

wettigheid bankdocument

#1 , 09 sep 2016 09:36

Enkele jaren geleden is een familielid overleden, de aangetrouwde zijde waarmee we een goede band hadden heeft ons een papier laten tekenen van de bank, een papier waar enkel een handtekening op moest. Aangezien we deze persoon vertrouwden en hij zij dat de bank dit nodig had om de erfenis te bevestigen, hebben we daar geen vragen bij gesteld, het klonk aannemelijk. Nu drie jaar later is echter op de bank dit document ter sprake gekomen en blijkt dat dit document bestond uit drie bladzijden, de eerste twee hebben we nooit gezien en die vermelden het afstand doen van de erfenis aan de voornoemde persoon. Uiteraard was het onze handtekening op het laatste blad maar de eerste twee hebben we nooit gezien en zouden we ook nooit akkoord mee zijn gegaan. Kan hier iets tegen gedaan worden ? Moet er geen paraaf staan op de eerste twee blz ?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 09 sep 2016 11:00

In het vervolg duidelijk nalezen wat je ondertekend. Gewoonlijk staat het aantal blz op ieder blad van het document vermeld.
Denk niet dat je nu nog iets zoal kunnen doen.

wanton

#3 , 09 sep 2016 22:43

Een serieuze bank aanvaardt zo'n document enkel als alle betrokkenen hun handtekening geplaatst hebben in bijzijn van iemand van de bank. Zo'n formulier meegeven met één belanghebbende is vragen om moeilijkheden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

asperger

#4 , 09 sep 2016 22:55

Zonder uw handtekening paraaf zijn die andere blz niet geldig.
Het zou anders nogal eenvoudg zijn om de inhoud van doumenten te wijzigen.
Verwerping van erfenissen doet men niet bij de bank maar wel op de griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg.
Het is me ook niet duidelijk hoe "aangetrouwde familie" van de erflater zonder testament tot een erfenis kan komen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

basejumper

#5 , 11 sep 2016 15:51

Een bank laat nooit een document tekenen waarin afstand gedaan wordt van erfenis. Hoogstens een volmacht aan een bepaalde persoon om de formaliteiten met de bank te regelen. En die formaliteiten behelzen het binnenbrengen van facturen (ziekenhuis, ziekenvervoer, begrafenis, grafsteen, nutsbedrijven...)
Een document meegeven ter ondertekening kan absoluut niet. Het is een fout die je bij een aantal amateurs nog opmerkt. Gevolgen zijn legio : kredietcontracten blijken getekend met valse handtekening partner enz.
Ik stel me wel de vraag waarom u pas nu reageert. ("enkele jaren geleden is...) Is een onvolledig verhaal waar we weinig mee aankunnen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”