vruchtgebruik huis bjj scheiding van goederen

securelife
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

vruchtgebruik huis bjj scheiding van goederen

#1 , 26 sep 2016 22:44

Wij gaan trouwen met hk scheiding van goederen. Er is een huis waarvan beide voor de helft eigenaar. Hier twijfelen we of we dit huis ook gescheiden laten of als beperkte gemeenschap inbrengen. Er is namelijk een stiefkind die recht heeft op zijn reservatair deel, namelijk de helft van de nalatenschap
We hebben beide ook testament waarin we onze nalatenschap in volle eigendom nalaten aan elkaar maar ik vrees dat daar moeilijk over gedaan kan worden omdat er geen rekening is gehouden met reservatair deel. We zouden ook contractuele erfstelling aan ons hk kunnen laten toevoegen wat hetzelfde wil zeggen maar dan niet enerzijds kan stopgezet worden en hier kunnen we dan juist formuleren dat het om het grootst beschikbare deel gaat.
Kan zijn zoon mij uit het huis zetten bij contract scheiding van goederen waarbij het huis ook gescheiden blijft? Zorgt de contractuele erfstelling er dan niet voor dat ik toch nkg de helft krijg van zijn helft en de andere helft in vruchtgebruik... zodat ik totaal 3/4de in volle eigendom heb en rest vruuchtgebruik....kan dit op deze manier.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger

#2 , 26 sep 2016 23:14

Eender hoe de eigendomsverdeling zou zijn kan uw stiefzoon je het vruchtgebruik niet afnemen bij overlijden van je echtgenoot, gesteld dat de woning op dat ogenblik nog steeds de gezinswonng is.
Hoe één en ander verder ook wordt geregeld: er moet steeds rekening worden gehouden met het reservataire erfdeel van de stiefzoon.
Uw echtgenoot kan zijn zoon niet volledig onterven in uw voordeel.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton

#3 , 27 sep 2016 14:57

Bij elk soort huwelijkscontract, erft de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik over de gezinswoning. Dat is heilig in dit land, wat betekent dat niemand daar iets kan aan veranderen. Via testament moeten jullie idd rekening houden met het reservatair deel.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

securelife
Topic Starter

#4 , 27 sep 2016 20:55

Bedankt beide voor jullie reactie,
het is al een hele geruststelling ivm vruchtgebruik huis, daar was ik niet zeker wat het hk betreft.
We gaan dan voor hk scheiding van goederen en nemen dan de contractuele erfstelling waarbij we dan toch meer zekerheid hebben ivm wat we elkaar schenken met dan uiteraard de melding voor het grootst overblijvende deel van de nalatenschap in volle eigendom, zo houden we rekening met het reservatair deel vd zoon. En in mijn testament laat ik zijn zoon ook opnemen zodat hij later uiteindelijk wel ook alles toekomt.
Fijn dat ik via dit forum toch veel informatie heb kunnen vinden in gelijkaardige situaties en dat ik bij deze ook antwoorden heb of bevestiging van mijn bedenkingen. Bedankt voor de hulp. Donderdag hebben we afspraak notaris, ben benieuwd naar zijn verhaal als ik met dit voorstel afkom.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”