Broer overleden en mentaal gehandicapt vrouw

trikke11
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Broer overleden en mentaal gehandicapt vrouw

#1 , 27 sep 2016 18:04

Mijn broer is vorige maand overleden en was gehuwd. Kinderen hadden ze niet.
Zijn vrouw is mentaal gehandicapt dus hebben de broers en de zus de begrafenis geregeld. Alles sleutels van het huis en auto mee gegeven met de politie zodat en niemand mee binnen kan in het huis. Zijn vrouw is opgenomen in een verblijf voor mensen met een gehandicapt en zal niet meer naar huis komen. Nu vandaag is er een bewindvoerder aangesteld door de rechtbank. Mijn broer zijn vrouw heeft nog 2 broers maar daar hadden ze geen contact meer mee de laatste 20 jaar.
Het huis huurde ze en heel de inboedel staat er nog in.
Wie weet hoe alles in zijn werk gaat ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus

#2 , 27 sep 2016 18:19

Huwelijkscontract?
Wie heeft de bewindvoerder aangesteld?
Reden overlijden of toestand echtgenote?

trikke11
Topic Starter

#3 , 27 sep 2016 18:26

Er was geen Huwelijkscontract.
Vrederechter heeft bewindvoerder aangesteld.
Mijn broer is op 49 jaar overleden aan hartaderbreuk, toestand van zijn vrouw is niet zo goed.

Reclame

wolf2

#4 , 27 sep 2016 19:01

Als de overledene een testament gemaakt heeft in het voordeel van zijn vrouw, erft zij alles.
Zonder testament erven de broers/zusters van de overledene de blote eigendom van de eigen goederen. De kans is tamelijk groot dat er geen eigen goederen waren (= dat alles in het gemeenschappelijk vermogen zat) en dan erft de vrouw toch alles.

De bewindvoerder beheert alles van de vrouw. Wellicht zal hij/zij de huur opzeggen, het huis laten leegmaken, verkopen wat ze niet meer nodig heeft. Hij moet haar inkomsten/tegemoetkomingen veilig stellen en eventueel doen aanvullen.
Hij moet in haar naam de aangifte van nalatenschap doen.

trikke11
Topic Starter

#5 , 27 sep 2016 19:04

Wat bedoel je met blote eigendom?
En als zijn vrouw nu te komen overlijden wat dan ?

wanton

#6 , 27 sep 2016 23:52

Ik zou durven zeggen : alles is voor de vrouw. Als zij overlijdt erft haar familie.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

trikke11
Topic Starter

#7 , 28 sep 2016 08:26

Ik zou durven zeggen : alles is voor de vrouw. Als zij overlijdt erft haar familie.
Bedankt ;)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”