Buitenlandse erfenis zonder bewijzen.

dirk3000
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Buitenlandse erfenis zonder bewijzen.

#1 , 14 okt 2016 12:18

Beste,

Het volgende probleem stelt zich bij ons :
Mijn partner, van Duitse afkomst, doch al jaren Belg, en woonachtig hier, zijn vader is overleden.
De vader was Duitser, resideerde daar ook.
Mijn partner zijn broers en zussen zijn allen Duits, en wonen daar ook.
Vader blijkt een erfenis met schulden na te laten.
De Duitse broers en zussen beweren dat zij afstand van erfenis gedaan hebben in Duitsland.
Zij raden mijn partner ook met aandrang aan dit te doen.
Probleem :
Het enige dat wij hebben via mail is een kopie van de overlijdensakte.
Bij vraag van ons of die schulden op papier staan, en hoeveel, krijgen we een ontwijkend antwoord, er staat volgens de familie niets op papier.
De vader is overleden 28/09/2016.
De familie in Duitsland beweert dat we de erfenis moeten verwerpen voor 09/11/2016.
Wij zijn niet officieel in kennis gesteld van het overlijden, door welke instantie dan ook.
Niet aangeschreven door een notaris, wethouder, of wie dan ook.
We hebben dus totaal niks op papier.
Wij kunnen enkel de familie op hun woord geloven, familie waarmee het contact nu gebrekkig hersteld is na vele jaren.
Ondertussen blijven ze mijn partner bellen om aan te dringen op die verwerping omdat het dus dringend is.
Wat te doen in ons geval ? Weet u raad ? Ik persoonlijk vertrouw de familie niet. Ik heb maandag laatstleden deze vraag ook aan de Duitse ambassade gericht, maar tot op heden geen reactie.
Hartelijk dank bij voorbaat !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 okt 2016 12:27

U zal best een advocaat of notaris raadplegen/aanstellen in Duitsland, aangezien dit alles voor 100 percent onder de Duitse wetgeving valt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wolf2

#3 , 14 okt 2016 19:05

Duits recht is geïnspireerd op dezelfde bronnen als het onze. Zo verschillend kan dat niet zijn.
Het is merkwaardig dat andere familieleden, die verworpen hebben, bij een ander familielid aandringen dat die ook moet verwerpen...

Reclame

iota

#4 , 14 okt 2016 20:57

Dirk, aangezien je vriend in het buitenland (België) woont, heeft hij bij mijn weten 6 maanden om de erfenis te verwerpen, terwijl zijn broers en zussen in Duitsland daar idd maar 6 weken de tijd voor hebben. Voor erfgenamen die in het buitenland wonen/verblijven, gelden andere termijnen.
Normaal moet hij ook niet zelf naar Duitsland om te verwerpen, maar zou dit via de ambassade kunnen.

Een ander mss interessant weetje: er bestaan in het Duitse recht mogelijkheden om de schulden die men erft te beperken tot maximaal de waarde van de erfenis, zodat je niet uit eigen zak moet bijbetalen, mocht de erfenis tegenvallen. Daarvoor zal je toch best een Duitse notaris raadplegen.

Wolf2: het Duitse recht komt grotendeels overeen met het onze, maar het zit hem in de details. En die kunnen een enorm verschil maken.
Mijn vader was Duitser en dacht dat hij zijn ex, waarmee hij in scheiding lag, bij testament had onterfd. Volgens het Duitse erfrecht zou zijn testament idd volledig ontervend zijn geweest. Helaas woonde hij bij zijn overlijden in België en bleek er niet voldaan aan een vormvereiste die hier geldt, maar in het Duitse recht onbestaande is. Gevolg; die ex is toch nog erfgenaam. Weliswaar zeer beperkt, maar genoeg om de afwikkeling van de erfenis al > 3 jaar te blokkeren.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”