erfenis van vader die hertrouwd is

BAJA
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

erfenis van vader die hertrouwd is

#1 , 17 okt 2016 18:06

Mijn vader is gescheiden van mijn moeder toen ik 6 was. Ik ben nu 50 jaar. Mijn vader is hertrouwd al 36 jaar en heeft met zijn nieuwe echtegnote een huis gebouwd. Zij (de nieuwe echtgenote) heeft géén kinderen. Nu is mijn vader overleden en vraag ik mij af wat mijn erfdeel omvat. De verstandhouding tss. nieuwe echtgenote en mijzelf is grondig verstoord.

Nu beweert mijn vaders echtgenote dat ik maar mijn wettelijk deel kan opeisen indien ze het huis verkoopt en dat mijn erfdeel volledig afhangt van haar good-will. Kan ik mijn wettelijk erfdeel nu niet opeisen, daar ik géén enkele bloedverwantschap heb met haar ?
Volgens haar zijn ze getrouwd met een contract dat alles; roerend en onroerend goed volledig op haar naam komt en ik in feite op niks géén recht heb.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 17 okt 2016 21:31

Een later huwelijk kan nooit de rechten van een eerder geboren kind opheffen. Je hebt dus recht op de erfenis van jouw vader. Het kan wel zijn dat zij vruchtgebruik heeft, dus dat je actueel dat niet kan opeisen. Een huwelijkscontract of akte van gift zal altijd beperkt worden tot het beschikbaar niet reservataire deel.
Alleszins ben jij erfgenaam en zal je ook aangifte van nalatenschap moeten ondertekenen.
Ga na wie behandelend notaris is, of stel in voorkomend geval zelf een notaris aan.
Maar laat het initiatief niet bij de weduwe. Jij bent zijn rechtstreekse wettelijk erfgenaam. Forumlid Wanton is hiervan beter op de hoogte en zal nog wel reageren.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Sirkii

#3 , 17 okt 2016 21:36

Als ze getrouwd waren zonder huwelijkskontrakt en er geen bewijsbare delen waren die van hem waren (of van haar) dan is de helft van haar en valt de erfenis voor de andere helft open.

Als er ook geen testament was erft zij het vruchtgebruik en jij de naakte eigendom van uw vaders helft. Jij kan de verkoop van de gezinswoning en de huisraad niet vorderen. In die zin hang je af van haar "goodwill". Van andere delen van de erfenis (spaargeld, ...) kan je wel degelijk de uittrede uit onverdeeldheid vorderen (=waarde blote eigendom voor u, waarde vruchtgebruik voor haar)

Als er wel een testament was kon je vader tot 50% van z n goederen toewijzen aan derden (bv echtgenote)

Reclame

BAJA
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 okt 2016 07:00

heb ondertussen vernomen dat ik recht heb op vb; huis waarde 200.000 euro dus 100.000 gaat intergraal naar zijn echtgenote en ik zou recht hebben op 23 percent van de andere 100.000. Ik zal inderdaad contact opnemen met de notaris.
Maar volgens haar heb ik maar recht op die 23 percent indien ze het huis verkoopt. Is er dan géén mogelijkheid om nu al mijn wettelijk deel op te eisen daar zij in feite geen enkele bloedverwantschap heeft met mij of moet ik inderdaad wachten tot zij het huis verkoopt ???? of valt daar een mouw aan te passen ? Ik vrees dat zij reeds nieuwe partner heeft en daar zeker nog een tiental jaren zal blijven wonen

wanton

#5 , 18 okt 2016 12:20

In dit land is het vruchtgebruik van de gezinswoning 'heilig'. Dat wil zeggen dat niets of niemand dat recht aan de langstlevende echtgenoot kan ontnemen. Baja kan dus niet eisen dat hij zijn deel krijgt. Hij kan dat wel vragen van andere tegoeden dan de gezinswoning.
Hij erft de helft van de woning in blote eigendom, met vruchtgebruik voor de echtgenote. Bij verkoop moet dat VG aan haar vergoed worden. Hoeveel dat is hangt af van haar leeftijd. Dat u slechts 23 % ontvangt lijkt mij weinig. Hoe oud is zij?
Anders zal hij moeten wachten tot zij zelf is overleden vooraleer die woning kan verkocht worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”