Testamentaire clausule

PVLOO
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Testamentaire clausule

#1 , 26 okt 2016 13:35

Een 5-tal jaar geleden overleed vader als laatste ouder en liet een wettelijk testament na, waarin beide zonen (kinderloos) elk voor de helft erfgenaam werden ! Het testament vermeldt eveneens een clausule, die stelt dat als één van beide zonen een gerechtelijke procedure opstart jegens de andere, deze zoon voor het grootst mogelijke deel wordt onterfd ! Er is enkel nog onenigheid over het ouderlijk huis, al deze tijd leegstaand en een landbouwgrond. Mijn broer wilde eerst niet verkopen, maar nu de gemeente leegstand dreigt te eisen, is deze naar het gerecht gestapt om uit de onverdeeldheid te raken ! Ik snap nu ook wel dat volgens de wet niemand gehouden kan worden om in onverdeeldheid te leven, maar ik heb het dan toch moeilijk met de clausule, welke mijn vader in zijn testament heeft laten plaatsen ! Het kon allemaal in der minnen geregeld worden, doch mijn broer weigert op alle vlakken te communiceren en omringt zich steeds met advocaten en gerecht om zijn gelijk te halen ! Volgens mijn advocaat is de clausule in het testament in dit geval niet geldig !?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Poene
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 okt 2016 15:54

Kun je het testament hier uittypen? Het is onmogelijk om advies te geven zonder de verwoording van "een gerechtelijke procedure" te zien.

Uiteraard anonimiseer je de namen.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”