termijnrekening - effecten - obligaties na overlijden

Laura50
Topic Starter

termijnrekening - effecten - obligaties na overlijden

#1 , 04 nov 2016 16:37

Mijn moeder, weduwe, is onlangs overleden. Er blijven 2 dochters als efgenamen. Wij erven elk 50procent van de roerende en onroerende goederen.
Er was geen huwelijkscontract. Het dossier nalatenschap en berekening fiscale aangifte wordt binnenkort ingediend.
Vraag : Er zijn effecten, obligaties, termijnrekeningen...met diverse vervaldata. Ik woon in het buitenland en wens geen verderzetting van noch effecten, noch obligaties. Hoe worden deze normaal verdeeld ? Kan ik die laten omzetten in cash en aan welke condities ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 04 nov 2016 18:25

Een normale verdeling houdt in dat , na betaling van de onkosten zoals begrafenis en erfbelasting, alles 50-50 wordt verdeeld, voor zover dat mogelijk is. U kan de effecten die u toekomt laten verkopen via de normale weg : de beurs, de bank, .... Dit gebeurt wel aan de koers van de dag. Termijnrekeningen zou ik laten tot hun eerstvolgende vervaldag, maar misschien is de financiële instelling goed gezind en is die bereid om een vrijgave te doen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”