Welke documenten bij overlijden?

ivy-on-the-wall
Topic Starter
Berichten: 171
Juridisch actief: Nee

Welke documenten bij overlijden?

#1 , 17 nov 2016 21:16

Ik heb al veel gelezen op het forum en veel geleerd (waarvoor dank aan iedereen die de moeite doet duidelijk en correct te antwoorden).
Voor mezelf zou ik graag een en ander op een rijtje zetten. Vandaar onderstaand vragenlijstje.
Alvast bedankt voor de antwoorden!

Welke documenten moeten opgesteld worden bij een overlijden? Ik bedoel hiermee documenten i.v.m. erfenis/erfgenamen.
Waarvoor dienen ze?
Door wie worden ze opgesteld?
Wie moet ondertekenen?
Waar worden de documenten bewaard?
Krijgt iedereen die ondertekend heeft automatisch een kopie?
Wie kan allemaal een kopie krijgen?
Waar moeten die kopieën aangevraagd worden?
Kan men dat schriftelijk doen?
Is dat gratis?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 17 nov 2016 21:53

De belangrijkste info vindt je hier;
http://www.belgium.be/nl/familie/overlijden

Is uiteraard verschillend van geval tot geval.
Als de overledene zelfstandige was en een bedrijf heeft komt er meer aan te pas dan voor een oudje dat al
jaren is gepensioneerd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 nov 2016 22:36

Dat zijn wel zeer veel vragen. Een correct en duidelijk antwoord zou heel veel typwerk vergen. Als je een meer specifieke vraag hebt, zou ik kunnen helpen.

Reclame

ivy-on-the-wall
Topic Starter
Berichten: 171
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 nov 2016 12:48

Dank voor de antwoorden.
Via de link van asperger heb ik de meeste antwoorden gevonden.
Een kopie van de aangifte van de nalatenschap aanvragen is veel eenvoudiger dan ik dacht. Een erfgenaam kan dat blijkbaar zelfs via mail (geen idee of dit bij alle registratiekantoren kan) als hij/zij een kopie van zijn/haar identiteitskaart bijvoegt (en indien mogelijk een kopie van het trouwboekje).

Na al wat ik hier op het forum gelezen heb, besef ik dat men best een eigen notaris heeft.
En dat het gemakkelijk is enig kind te zijn.
Zelf heb ik nooit problemen gehad met erfenissen: ik ben enig kind en was via schenking reeds de naakte eigenaar van de woning van mijn ouders (nadeel was dat we daardoor groot beschrijf i.p.v. klein beschrijf moesten betalen toen we zelf een woning kochten). Toen mijn vader stierf (1993) hebben mijn moeder en ik de nalatenschap verworpen (bij de paperassen geholpen door een neef jurist), toen mijn moeder naar een RVT verhuisde hebben we de woning verkocht en toen zij stierf (2011) moesten er geen successierechten betaald worden doordat ze niets meer bezat (alles opgesoupeerd aan RVT), behalve wat meubelen die zelfs de kringloopwinkel niet wilde.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”