Ik ben gehuwd onder het wettelijk stelsel.
Ik ben enig kind en was nog voor mijn huwelijk 100% blote eigenaar van de woning van mijn ouders. Toen mijn moeder (LLE) naar een RVT verhuisde, verkochten we de woning. De verkoopprijs, verminderd met het bedrag van moeders vruchtgebruik (dat we gebruikten om bij te passen voor het rusthuis) behoorde dus tot mijn persoonlijk vermogen.
Van dit vermogen heb ik kort na de verkoop mijn 2 (meerderjarige) kinderen elk 1/4 geschonken via een bankgift.
Heeft het zin om nu nog (8 jaar na datum) een officieel document op te stellen met de uitleg dat mijn kinderen op dag zo en zo in het jaar 2008 een bankgift gekregen hebben t.w.v. "zoveel", afkomstig uit het eigen vermogen van hun moeder?
Fictieve cijfers:
Ik kreeg voor het OG na aftrek van het vruchtgebruik voor mijn moeder € 200.000.
Ik gaf mijn 2 kinderen elk € 50.000.
De € 100.000 die overbleef ging naar het huishouden, maar dat valt waarschijnlijk niet te bewijzen.
Ik sterf (hopelijk nog niet, maar alla...).
Situatie 1:
Er zijn documenten i.v.m. de bankgiften waardoor vaststaat dat van mijn eigen vermogen slechts € 100.000 overblijft.
Ik neem aan (corrigeer mij als ik fout ben) dat mijn kinderen dan elk € 50.000 erven en daarop 3% erfbelasting betalen.
Situatie 2:
Er staat niets op papier. Daardoor kan geredeneerd worden dat mijn eigen vermogen = € 200.000.
Ik neem aan (corrigeer mij als ik fout ben) dat mijn kinderen dan elk € 100.000 erven en daarop voor de eerste € 50.000 3% erfbelasting betalen en voor de volgende € 50.000 9%.
Vandaar mijn vraag of we niet best alsnog een en ander op papier zetten.