Mijn eigen erfdeel aan mijn kinderen geschonken

ivy-on-the-wall
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Mijn eigen erfdeel aan mijn kinderen geschonken

#1 , 06 dec 2016 14:52

Ik ben gehuwd onder het wettelijk stelsel.
Ik ben enig kind en was nog voor mijn huwelijk 100% blote eigenaar van de woning van mijn ouders. Toen mijn moeder (LLE) naar een RVT verhuisde, verkochten we de woning. De verkoopprijs, verminderd met het bedrag van moeders vruchtgebruik (dat we gebruikten om bij te passen voor het rusthuis) behoorde dus tot mijn persoonlijk vermogen.
Van dit vermogen heb ik kort na de verkoop mijn 2 (meerderjarige) kinderen elk 1/4 geschonken via een bankgift.
Heeft het zin om nu nog (8 jaar na datum) een officieel document op te stellen met de uitleg dat mijn kinderen op dag zo en zo in het jaar 2008 een bankgift gekregen hebben t.w.v. "zoveel", afkomstig uit het eigen vermogen van hun moeder?

Fictieve cijfers:
Ik kreeg voor het OG na aftrek van het vruchtgebruik voor mijn moeder € 200.000.
Ik gaf mijn 2 kinderen elk € 50.000.
De € 100.000 die overbleef ging naar het huishouden, maar dat valt waarschijnlijk niet te bewijzen.

Ik sterf (hopelijk nog niet, maar alla...).

Situatie 1:
Er zijn documenten i.v.m. de bankgiften waardoor vaststaat dat van mijn eigen vermogen slechts € 100.000 overblijft.
Ik neem aan (corrigeer mij als ik fout ben) dat mijn kinderen dan elk € 50.000 erven en daarop 3% erfbelasting betalen.

Situatie 2:
Er staat niets op papier. Daardoor kan geredeneerd worden dat mijn eigen vermogen = € 200.000.
Ik neem aan (corrigeer mij als ik fout ben) dat mijn kinderen dan elk € 100.000 erven en daarop voor de eerste € 50.000 3% erfbelasting betalen en voor de volgende € 50.000 9%.

Vandaar mijn vraag of we niet best alsnog een en ander op papier zetten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger

#2 , 06 dec 2016 16:07

Aangezien het meer dan drie jaar geleden is gaan ze die vraag niet (meer) stellen.
Maar niets weerhoudt u om nog een geschrift op te stellen.
Hou wel ook de bankuittreksels bij.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

ivy-on-the-wall
Topic Starter

#3 , 06 dec 2016 17:01

Aangezien het meer dan drie jaar geleden is gaan ze die vraag niet (meer) stellen.
Maar niets weerhoudt u om nog een geschrift op te stellen.
Hou wel ook de bankuittreksels bij.
Maar hoe zal men dan tewerk gaan om de nalatenschap vast te stellen in geval van mijn overlijden of dat van mijn man? Strikt genomen is het bedrag dat ik overhield van de verkoop mijn eigen vermogen, maar mijn man verdient veel meer dan ik (ik werk deeltijds en ben ook een aantal jaren thuis gebleven voor de kinderen) en dus heeft hij al veel meer bijgedragen aan de gemeenschap van ons huwelijk. Ik vond het niet meer dan normaal "mijn" geld in de gemeenschap te brengen.
Voor mij gaat het niet om "mijn" geld versus "ons" geld, maar over het feit dat ik wil verhinderen dat mijn kinderen meer dan nodig zouden moeten betalen (erfenisrechten op geld dat ze lang geleden al gekregen hebben en waarop dus eigenlijk geen erfenisrechten meer verschuldigd zijn).

Reclame

asperger

#4 , 06 dec 2016 17:17

Uw kinderen zullen geen erfenisrechten moeten betalen op wat ze reeds kregen.
Als één van u overlijdt zullen ze, aangezien er geen persoonlijke onroerende goederen meer zijn + wettelijk huwelijksstelsel van toepassing,
de roerende nalatenschap bepalen op exact de helft van alles. Zeker als er gemeenschappelijke kinderen zijn.
Geen paniek!!!!!

Het omgekeerde, het geval waar u absoluut het deel van de verkoopwaarde dat u hebt "bijgehouden" persoonlijk zou willen houden, eist meer inspanning, aangezien u dan aan de hand van de betalingsgeschiedenis een "aantoonbaar" spoor moet aanleggen.

Maar nu hebt u niets gedaan in die zin en daardoor is dat geld de facto gemeenschappelijk bezit geworden.

Het plaatje zou wel anders zijn ingeval van huwelijkscontract "scheiding van goederen", maar dat is hier dus niet van toepassing.

De situatie die u beschrijft lijkt me perfect in overeenstemming met uw wensen!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”