Erfenis aandelen

ivy-on-the-wall
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Erfenis aandelen

#1 , 08 dec 2016 21:14

Gezin met 4 kinderen, ouders gehuwd onder het wettelijk stelsel.
Vader overlijdt. Hij bezat enkele aandelen op zijn naam. De notaris die de aangifte van de nalatenschap afhandelt, rekent die bij de huwelijksgemeenschap (zal wel juist zijn veronderstel ik).
Wat gebeurt nu met die aandelen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger

#2 , 08 dec 2016 23:35

Gezin met 4 kinderen, ouders gehuwd onder het wettelijk stelsel.
Vader overlijdt. Hij bezat enkele aandelen op zijn naam. De notaris die de aangifte van de nalatenschap afhandelt, rekent die bij de huwelijksgemeenschap (zal wel juist zijn veronderstel ik).
Wat gebeurt nu met die aandelen?
Op wiens naam aandelen of spaarekening staan zegt niets.
Het is het huwelijkscontract dat bepaalt tot wiens (en hoeveel ervan)
nalatenschap het behoort. Ook of de overledene die aandelen op nam zelf had geërfd.

Wat gebeurt er met de aandelen?
Hetzelfde als met de rest van de roerende goederen.....
Mogelijks moeten ze verkocht worden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

ivy-on-the-wall
Topic Starter

#3 , 09 dec 2016 09:13

Ik neem aan dat om te verkopen alle erfgenamen moeten tekenen?

Kan men, aan de hand van de correcte gegevens over de aandelen, ergens te weten komen of ze nog bestaan?

Reclame

Poene

#4 , 10 dec 2016 19:12

Is er een testament?
Is er een huwelijkscontract of gifte tussen echtgenoten?
Wat zeggen de statuten van de vennootschap over vererving en toetreding tot de vennootschap?

Deze drie vragen moeten eerst opgelost worden.

ivy-on-the-wall
Topic Starter

#5 , 11 dec 2016 15:49

Poene,
Die aandelen zijn volgens mij eerder een soort kasbons. Mijn schoonouders kochten 2 zo'n dingen die xxxxpar heten/heetten en 1 ding dat xxxxplus heet/heette bij een bank die sinds die aankoop al minstens 2x van naam veranderd is.
Alledrie die dingen hebben een nummer.
Wij ontdekten nu pas het bestaan ervan omdat we sinds vorige week een kopie van de aangifte van de nalatenschap van mijn schoonvader hebben waarin die dingen vermeld worden.
We vragen ons af hoe we te weten kunnen komen of ze nog bestaan.
Gewoon aan schoonma vragen kan niet wegens al 9 jaar geen contact meer mee.
We gaan ervan uit dat ze alleen verkocht konden worden als mijn man, die voor 1/8ste blote eigenaar is, meetekende, maar aangezien hij bij het overlijden en de nalatenschap overal buiten werd gehouden en de bankdirecteur de rekeningen deblokkeerde zonder zijn handtekening, is de kans niet onbestaande dat ze "verdwenen" zijn.

Zie eventueel mijn andere recente topics ivm de onwettelijke gang van zaken bij alles wat met die nalatenschap te maken heeft.

ivy-on-the-wall
Topic Starter

#6 , 11 dec 2016 19:06

Het zijn "coöperatieve aandelen".
In 2003 werden ze aangegeven in de nalatenschap. Wij zouden willen weten of mijn schoonmoeder ze ooit verkocht heeft.

asperger

#7 , 11 dec 2016 19:50

Ik veonderstel dat het gaat over coöperatieve aandelen à la Cera of Arco.
Dergelijke aandelen zijn inderdaad op naam maar worden na een overlijden
meestal uitbetaald, dus omgezet in geld, of, indien de erfgenamen dat zo overeenkomen
overgezet op de naam van één der erfgenamen.
Waarschijnlijk, gelet op het aangegeven lowbrow profiel van de betrokkenen, veronderstel ik
dat ze overgeschreven zijn op naam van de echtgenote (de moeder waarover sprake).
U kunt dat niet achterhalen tenzij u daarvoor een geding opstart, hetgeen totaal buiten proportie zou zijn.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

ivy-on-the-wall
Topic Starter

#8 , 11 dec 2016 20:22

Ik hoop dat het zo gegaan is, maar ik heb niet al te veel vertrouwen in de bankdirecteur... Ik vrees eigenlijk dat het geld van die "veilige" belegging voorgoed in rook is opgegaan, net als dat van alle andere coöperanten.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”