nieuw wets ontwerp erfenissen

lachertje
Topic Starter

nieuw wets ontwerp erfenissen

#1 , 23 dec 2016 07:55

Meer vrijheid bij erfenissen: als je overeenkomt, is binnenkort alles mogelijk

kan iemand mij zeggen of dit van invloed zal hebben op mijn naderende proces via familie rechtbank

Ik zal proberen een beetje duidelijk te zijn.

zal dit op toekomstige erfenissen zijn? of ook die in behandeling zijn bij de familierechtbank zoals die van ons?

mvg Lachertje

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lachertje
Topic Starter

#2 , 23 dec 2016 07:58

En om onaangename verrassingen bij een schenking te vermijden, wordt de waarde van een on­roerend goed voortaan bepaald op het moment van de schenking, niet bij overlijden." wordt dit dan ook op toepassing van lopende zaken?

deze wet zou half 2017 in voegen treden

gevonden op HLN. groetjes en dank u bij voorbaat

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 dec 2016 08:34

Er is nog geen tekst van een wetsontwerp bekend, maar deze regeling zal meer dan waarschijnlijk maar van toepassing zijn op erfenissen die openvallen na de inwerkingtreding van de wet.

Reclame

HJG6500

#4 , 24 dec 2016 10:12

Wat ik mij ook afvraag, hoe schenkingen met VERSCHILLENDE waardes in het verre verleden verdisconteerd worden naar de huidige waarde. Stel dat in 1990 schenkingen werden gedaan met een waardeverschil van 1 mio BEF (25000 euro), dan is dat waardeverschil nu toch veel groter (inflatie e.d.).
Als de wetgever gezond redeneert: stel dat er geen schenkingen werden gedaan, dan was de te verdelen pot dus groter, en dus OOK het verschil. M.a.w. men dient te verdisconteren naar de huidige waarde. Gaat de wet dat voorzien?

Als in het verleden schenkingen dezelfde waarde hadden (roerend of onroerend, het speelt dus geen rol meer), dan is dat natuurlijk niet te verdisconteren, want 0 euro x inflatie = 0 euro .

scorpioen

#5 , 24 dec 2016 10:50

Nu is het zo dat bij een schenking van een onroerend goed, rekening gehouden wordt met de waarde van het onroerend goed op het ogenblik van het overlijden. Voor de schenking van geld is dit niet zo.
Bijvoorbeeld: vader heeft twee kinderen. Hij schenkt aan de ene een woning van 200.000 euro aan de andere 200.000 euro geld. Als vader binnen twintig jaar overlijdt is de woning 300.000 euro waard. Het ene kind heeft dan 300.000 euro gekregen, het andere 200.000. Het kind dat de woning kreeg kan nog eens 50.000 euro betalen aan het andere.
In de nieuwe regeling wil men deze ongelijkheid wegwerken. Het bedrag van de schenking, ongeacht of het een onroerend of roerend goed is, aanpassen aan de index.

HJG6500

#6 , 24 dec 2016 12:59

Ja, dat is duidelijk als hetzelfde bedrag (roerend / onroerend) op hetzelfde moment geschonken wordt.

Maar hoe gebeurt het volgens de huidige wet eigenlijk als een kind in 1990 bvb 100 000 euro (roerend) kreeg, en een andere kind in jaar 2010 (20 jaar later) hetzelfde bedrag van 100 000 euro (ook roerend) kreeg.
De bedragen zijn dezelfde, maar de waarde in jaar 2010 is door de inflatie serieus verschillend van de waarde in het jaar 1990.

Ik denk dat de wet zegt dat hetzelfde bedrag moet ingebracht worden, wat ik niet logisch vind, maar misschien ben ik verkeerd.

scorpioen

#7 , 24 dec 2016 13:02

Volgens de huidige wet is het dan telkens 100.000 euro. De wet houdt geen rekening met het waardeverschil. Niet logisch. Daarom de wijziging. Men past dan het bedrag van 1990 aan aan de index.

asperger

#8 , 24 dec 2016 13:13

Volgens de huidige wet is het dan telkens 100.000 euro. De wet houdt geen rekening met het waardeverschil. Niet logisch. Daarom de wijziging. Men past dan het bedrag van 1990 aan aan de index.
Tot op heden kan dit probleem enkel worden omzeild door aan het tweede kind een "indexaanpassing" van het bedrag van 100 000 EUR
"buiten erfdeel" te schenken. Maar alleen mogelijk als de "totale nalatenschap" voldoende groot is zodat de wettelijke reserve van het andere kind wordt gevrijwaard.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”