#6 , 13 jan 2017 09:24
In tegensteling tot asperger en wanton ben ik geen expert in deze materie. Ik wil alleen even uitleggen hoe het bij ons in zijn werk ging.
Ik ben getrouwd en heb 2 kinderen. Verder heb ik alleen nog neven en nichten in leven. De moeder van mijn man leeft nog, maar er is al jaren geen contact mee. Hij heeft ook nog 2 broers en een zus waarmee we geen contact hebben.
Min man, zoon, dochter en ik zouden een reis maken naar een ver, aardbevingsgevoelig land (er zowaar een kleine meegemaakt) en ons daar verplaatsen met vliegtuigen, vliegtuigjes, boten, bussen, minibusjes en taxi's. De kans dat we allevier samen zouden omkomen was wel klein, maar voor alle zekerheid hebben we allevier toch een eigenhandig testament geschreven, in aanwezigheid van een notaris en het bij de notaris gedeponeerd.
Mijn schoonmoeder is reservataire erfgenaam (niet van mij, van de anderen wel) maar we willen absoluut niet dat zij erft. Wij hebben allevier een duolegaat testament gemaakt waarin we stipuleren dat onze erfenis, indien onze kinderen/ouders/broer niet meer zouden leven op het ogenblik van onze dood, naar de vriendin van onze zoon (slechts feitelijk samenwonend, niet wettelijk) + een goed doel gaat. De redenering van de notaris: de moeder van mijn man, oma van mijn kinderen, is wel reservataire erfgenaam maar als ze haar deel wil zal ze het moeten opeisen. M.a.w.: ze heeft recht op haar deel, maar zal er iets moeten voor doen en het niet zomaar krijgen. Het mens is intussen 92 en de kans dat ze nog een procedure start en haar geld aan een advocaat hangt is klein.
Bij TS gaat het natuurlijk wel om een kleinkind dat naast de erfenis zou grijpen. In dat geval loont het waarschijnlijk wel de moeite stappen te ondernemen.