Vruchtgebruik - erfenis - kosten voor onderhoud

Tonlager
Topic Starter

Vruchtgebruik - erfenis - kosten voor onderhoud

#1 , 21 jan 2009 20:07

Gegroet,

volgende situatie doet zich voor: mijn vader/moeder (beiden 82) hebben het vruchgebruik op de woning van mezelf en mijn vrouw. Een 3 tal jaar geleden heb ikzelf een handgift van 25000 euro gekregen. Echter nu blijkt dat deze handgift bij overlijden van de ouders terug zal worden opgenomen in de erfenis en ik deze handgift zal moeten delen met mijn broer.

Om dit te vermijden willen mijn ouders deze 25000 euto spenderen in mijn woning. Nu zegt de wet:

Art. 605. De vruchtgebruiker is slechts verplicht de herstellingen tot onderhoud te doen.
De grove herstellingen blijven ten laste van de eigenaar, behalve indien zij veroorzaakt zijn door het verzuimen van herstellingen tot onderhoud sinds de aanvang van het vruchtgebruik; in welk geval de vruchtgebruiker ook daartoe verplicht is.
Art. 606. Grove herstellingen zijn die van zware muren en van gewelven, de vernieuwing van balken en van gehele daken;
Eveneens de vernieuwing van dijken en van steun- en afsluitingsmuren in hun geheel.
Alle andere herstellingen zijn herstellingen tot onderhoud.

Mag mijn vader deze 25000 euro spenderen aan vloeren, ramen, badkamer, ..... zonder dat mijn broer hier later aanspraak kan op maken.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 22 jan 2009 11:21

Als uw ouders méér willen geven aan U dan aan uw broer:
* hadden ze een schenking moeten doen buiten erfdeel; daar is een geschrift voor nodig dat een semi-vaste datum kon krijgen via aangetekende brief (en dus geen schenkingsrechten uitlokte)
* kunnen ze nu elk nog een testament opstellen in uw voordeel. Die schenking komt dan inderdaad terug in de massa, maar U erft dan wel meer. Fiscaal was de eerste optie beter geweest nu die drie jaar al om zijn of bijna.

"Om dit te vermijden willen mijn ouders deze 25000 euro spenderen in mijn woning."
Hoe zouden ze dat kunnen doen? Ze hebben dat geld al aan U geschonken, het is al van U.

toffepee

#3 , 22 jan 2009 12:52

"Om dit te vermijden willen mijn ouders deze 25000 euro spenderen in mijn woning."
Hoe zouden ze dat kunnen doen? Ze hebben dat geld al aan U geschonken, het is al van U.

Kan ik deze handgift niet gewoon teruggeven zodat er eigenlijk niets is gebeurd ? Op die manier kunnen ze die 25000 alsnog nog spenderen.

Reclame

wolf2

#4 , 22 jan 2009 20:29

Kan ik deze handgift niet gewoon teruggeven zodat er eigenlijk niets is gebeurd ? Op die manier kunnen ze die 25000 alsnog nog spenderen.

Dat geld zal bij U toch op een rekening gestaan hebben? En bij hen toch ook?
Als zij dus overlijden, kan uw broer toch zien dat die schenking er geweest is?

Als U overlijdt, krijgt U immense problemen met de fiscus over die 25000 die U gegeven heeft.

Schenkingen zijn in principe onherroepelijk...

Kunt U de datum van '3 jaar geleden' bewijzen (werden er aangetekende brieven verstuurd)? Zo ja, aangezien die fiscale termijn dan toch om is, heeft iedereen er toch maar voordeel bij.
Stop uw geld (wat u geschonken kreeg) gewoon in uw huis en laat hen een testament maken in uw voordeel, elk voor de helft.
Dan wordt er een rekening gemaakt "op papier" en behoudt U gewoon uw geld. TENZIJ uw ouders door die schenking aan uw broer zijn voorbehouden deel gezeten hebben: 1/3 van de erfenis. Het zal er dus van afhangen hoeveel ze bezitten.

Tonlager
Topic Starter

#5 , 22 jan 2009 21:24

Dat geld zal bij U toch op een rekening gestaan hebben? En bij hen toch ook?
Als zij dus overlijden, kan uw broer toch zien dat die schenking er geweest is?

Als U overlijdt, krijgt U immense problemen met de fiscus over die 25000 die U gegeven heeft.

Schenkingen zijn in principe onherroepelijk...

Kunt U de datum van '3 jaar geleden' bewijzen (werden er aangetekende brieven verstuurd)? Zo ja, aangezien die fiscale termijn dan toch om is, heeft iedereen er toch maar voordeel bij.
Stop uw geld (wat u geschonken kreeg) gewoon in uw huis en laat hen een testament maken in uw voordeel, elk voor de helft.
Dan wordt er een rekening gemaakt "op papier" en behoudt U gewoon uw geld. TENZIJ uw ouders door die schenking aan uw broer zijn voorbehouden deel gezeten hebben: 1/3 van de erfenis. Het zal er dus van afhangen hoeveel ze bezitten.
Ouders hebben enkel nog een zichtrekening met een 6000 euro, echter is de schenking destijds niet aan te tonen daar daar geen enkel document van is - het waren obligaties aan toonder en deze staan sindsdien op een effectenrekening van mezelf. Ik heb een mondelinge overeenkomst met ouders als ze het geld nodig hebben dat ze het uiteraard vrij ter beschikking krijgen.

Ook belangrijk, de 3 jaar zijn pas verstreken op 26 februari 2009.

Mss toch nog te doen deze onofficiele schenking gewoon terug te plaatsen op een rekening van ouders ?

wolf2

#6 , 23 jan 2009 19:48

Die drie jaar spelen geen rol: de datum is niet te bewijzen.

Of uw ouders U nu geld geven, of kasbons, of ze betalen uw facturen: dat zijn allemaal schenkingen. Ofwel weet uw broer er van ofwel niet.

Het is me niet duidelijk wat uw bedoeling kan zijn of wat het voordeel kan zijn.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”