erfenisrechten

Cameeke
Topic Starter

erfenisrechten

#1 , 04 feb 2009 12:28

stel je deze situatie eens voor?ben momenteel 51jaar,mijn vader is heel vroeg weduwnaar geworden( ik was 3jaar en mijn broer 9maand) Hij is toen hertrouwd met een vrouw die ons niet moest!! Vanaf mijn 18de heb ik geen contact meer met mijne thuis buiten enkele stiekeme contacten tussen mijn vader en ons zonder dat stiefmoeder :evil: het wist!!! Er zijn ondertussen ook 2 kinderen van hen samen.
Mijn vader is ondertussen bijna 80jaar en ik begin mij stilaan toch vragen te stellen over onze efenis. Kan de stiefmoeder ons onterven? Tot nu toe is alles naar mijn halfbroer en halfzus gegaan. Kan ik een voorschot op de erfenis vragen terwijl mijn vader nog leeft? Want stiefmoeder ging alles opmaken zodat wij niets hebben indien mijn vader moest komen te sterven!!! Er is momenteel een eigendom en kapitaal
Graag wat goede raad aub?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 04 feb 2009 13:29

Beste Camee,
uw vader heeft vier kinderen. Het zijn die vier die zijn wettelijke erfgenamen zijn.
Hoe gaat het in zijn werk?
De nalatenschap van uw vader bestaat uit hetgeen hij persoonlijk heeft en verder de helft van de gemeenschappelijke goederen. Voor zover er geen testament is , erft zijn echtgenote het vruchtgebruik op heel zijn erfenis en behoudt haar deel van de gemeenschap. De vier kinderen verdelen de blote eigendom in gelijke delen.
Zijn vrouw mag in de woning blijven wonen en heeft de intresten van het kapitaal. Blote eigendom betekent de eigendom zonder meer ; slechts na het overlijden van uw stiefmoeder kan je volledig beschikken over uw erfenis. U erft evenwel niet van haar, dat is enkel voor haar kinderen.
Blote eigendom van een onroerend goed wordt genoteerd bij de Registratie. Voor gelden moet je dat zelf organiseren via de bank: U moet eisen dat dat gebeurt , bij het overlijden van uw vader. Op dit ogenblik kan U weinig doen. Na zijn overlijden kan U eventueel bankonderzoek vragen naar verduisterde gelden van harentwege.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Cameeke
Topic Starter

#3 , 05 feb 2009 10:54

beste Wanthon,
Bedankt voor de inlichtingen.
Wat bedoel je met"ik van haar niet kan erven, alleen haar kinderen?
Door met mijn vader te trouwen zijn wij toch ook haar kinderen? Met of tegen haar goesting!!

Reclame

klokje

#4 , 05 feb 2009 11:08

Wat bedoel je met"ik van haar niet kan erven, alleen haar kinderen?
Door met mijn vader te trouwen zijn wij toch ook haar kinderen? Met of tegen haar goesting!!
Jullie worden niet zomaar haar kinderen, enkel omdat zij met uw vader trouwde, doch alleen indien ze jullie daar ook bij geadopteerd heeft, heeft ze dit niet gedaan kunnen jullie niks van haar erven, uitgezonderd als dat in haar testament staat.

wanton

#5 , 05 feb 2009 19:40

Haar kinderen zijn uw halbroer en halfzus.
De vrouw van uw vader is uw stiefmoeder. Jullie kunnen erven van haar , enkel indien ze jullie in haar testament zet. Maar gezien de relatie zal zij dat niet doen , denk ik.

Indien het huis gemeenschap is , dwz. van uw vader én zijn vrouw , erven jullie vaders helft. Bij zijn overlijden is dat dus de blote eigendom , na het overlijden van stiefmoeder de volle eigendom.
Wees wel bij de zaak als uw vader sterft.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 feb 2009 15:16

u hebt vermoedelijk al de helft van vb het huis als dat is gekocht in de tijd dat uw vader en uw echte moeder gehuwd waren - dan bent u al blote eigenaar van uw moeders erfenis
De andere helft van uw vader wordt dan als blote eigendom van de vier kinderen van uw vader verdeelt met het vruchtgebruik voor uw stiefmoeder

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”