voor-overlijden kind

webmaster
Topic Starter
Beheerder

voor-overlijden kind

#1 , 17 mei 2006 15:16

Afzender van volgend bericht gaf ons toestemming voor publicatie:

Mijn oudste zoon is door auto-ongeval om het leven gekomen. Hij was 25
jaar, er is geen testament.
Ik heb nog een jongere zoon van 23 jaar. De moeder is ook reeds eerder overleden. We waren reeds gescheiden.
Volgens inlichtingen komt 3/4 van de erfenis toe aan mijn overlevende zoon en 1/4 voor mij.
Welk tarief van successie wordt gehanteerd voor mij en voor mijn nog enige overblijvende zoon?
Kan ik de volledige erfenis op mij laten komen mits toestemming van mijn jongere zoon? (reden: percentage successie.)
Wat is volgens jullie de beste oplossing?
Met vriendelijke groeten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

chris@erfenisrechten.be
Contacteer: Website

#3 , 21 mei 2006 18:45

Het is juist dat u 1/4 verkrijgt en uw zoon 3/4 van de nalatenschap van uw overleden kind. Uzelf wordt belast aan het tarief rechte lijn (begint vanaf 3%). Uw zoon zal worden belast aan het tarief broers/zusters (begint vanaf 30%).

Indien u wilt dat de erfenis volledig voor u is dan moet uw zoon de erfenis verwerpen. Dit moet gebeuren op de griffie van de Rechtbank van Eerste Aanleg. U verkrijgt dan wel de volledige erfenis maar u zal wel successierechten betalen alsof uw zoon wel zijn erfdeel verkrijgt. Met andere woorden, of uw zoon nu zijn deel afstaat of niet, de successierechten blijven altijd dezelfde. U zal dan zelf voor 3/4 belast worden aan het tarief broers/zusters en voor 1/4 aan het tarief rechte lijn.

Dus kan ik moeilijk zeggen wat de beste oplossing is. In elk geval zal er niets veranderen aan de successierechten. Jullie moeten zelf de beslissing nemen of alles aan u toekomt of niet.

Let wel op dat uzelf de erfenis niet verwerpt, want dan zal alles wat uw zoon verkrijgt (dus de ganse erfenis) belast worden aan het tarief broers/zusters.

Chris

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”