Concreet heeft ze mij 100.000 EUR geschonken. Voor 50.000 EUR heb ik een document van haar bank, door ons beiden ondertekend, dat dit als een bankgift erkent.
Voor de andere 50.000 EUR is er niets op papier geregeld en hebben we bovendien een onderhandse afspraak dat ik dit naar goede wil deels terug compenseer (a rato 200 EUR / maand). Gezien haar leeftijd (81j), gaat dit echter realistisch gezien misschien nooit helemaal 'terugbetaald' geraken.
Ik zit dus met volgende vragen :
* op de bankgift staat vermeld dat 'indien de gift aan een vermoedelijke erfgenaam gedaan is', dit als een voorschot op erfenis kan gezien worden -_> ik ben echter - indien geen specifiek testament - geen natuurlijke erfgenaam (zij is mijn tante en ze heeft nog broers/zussen in leven), dus speelt dit in mijn geval?
* voor het 2e deel : als hier niet voor geregeld wordt qua bankgift op papier, kan dit geld dan teruggeëist worden voor de erfstapel bij overlijden? zelfs als dit 10j na schenking zou voorvallen?
* kan ik in de problemen komen met het feit dat ik 200 EUR / maand terugbetaal, maw kan dit als een 'lening' aanzien worden, alhoewel over deze afspraak niets op papier staat?
Alvast bedankt om hier klaarheid over te scheppen!