fout notaris

jasse69
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

fout notaris

#1 , 12 mar 2018 20:57

Vorige week is mijn oom gestorven in het rustoord.
Bij navraag te doen bij de notaris kwamen wij (ik, mijn zus en nicht) tot een schokkende vaststelling.
Mijn zus had reeds op 12 december vorig jaar met de notaris gebeld om te zeggen dat onze oom zijn testament zou willen laten aanpassen en een schenking zou willen doen.
Hij liet zich pas horen op 30 januari.
Ondertussen werd de toestand van mijn oom er niet beter op, maar nog niet kritiek.
De notaris heeft dan een soort voorontwerp gemaakt van het nieuwe testament.
De laatste week van februari ging het met onze oom bergaf.
Om die reden contacteerden we de notaris om zo snel mogelijk te komen.
Het was immers de wens van hem dat we financieel het goed zouden hebben.
Opnieuw reageerde de notaris niet.
Tot onze oom dan ook stierf op 1 maart
Bij navraag bij de notaris bleek dat hij nog niets ondernomen had voor het testament als voor de schenking.
Bijgevolg krijgen ik, mijn zus en nicht minder dan de 4e en 5e partij in de erfenis : een buurvrouw en ver familielid.
Nu hij mag natuurlijk schenking aan wie hij wil omdat hij geen vrouw en kind meer heeft (vroeg gestorven)
De verdeling klopt niet en dat wou hij ook laten veranderen.
Doordat de schenking ook niet in orde is gaan we ipv van 7 % tussen de 45 en de 60 % registratierechten betalen !!!!!!
Schandalige nalatigheid van de notaris.
Ga geen exacte bedragen noemen maar het gaat over tienduizenden.
Kunnen we hier iets aan doen ? Heb iets gelezen over verzekering van de notaris bij beroepsfouten.
eind maart wordt het eerste testament voorgelezen. Tekenen of niet ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 mar 2018 21:16

Was uw oom nog handelingsbekwaam en heeft hij (als schenker) een opdracht gegeven aan de notaris?
Hij is immers de enige persoon die aan de notaris opdracht kon geven voor de schenking die hij wilde doen.
Uw zus kon dat al evenmin als de bakker of de beenhouwer op de hoek, de redenen daarvoor zijn evident.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LeenW

#3 , 12 mar 2018 21:24

Het gaat natuurlijk ook moeilijk zijn om te bewijzen dat uw oom effectief die wijzigingen zou willen doorvoeren.

Reclame

basejumper

#4 , 12 mar 2018 21:36

Beste

Voor schenkingen van roerende goederen is op zich geen notaris nodig. dat kan de familie zelf regelen.
U spreekt van 7 % en dat is het tarief voor schenkingen roerende goederen. Dat had u dus zelf kunnen regelen en kan u de notaris moeilijk verwijten...

Wat het testament betreft is de situatie natuurlijk anders.

Geregistreerde schenking van roerende goederen

De akte van een schenking van roerende goederen hoeft niet door een notaris te worden opgemaakt. De schenker en de begunstigde(n) kunnen een onderhandse akte van schenking opmaken, waaruit duidelijk blijkt dat de schenker een schenking doet en de begiftigde de schenking aanvaardt. In de akte moet ook de waarde van de schenking en de datum van schenking worden vermeld. Zowel de schenker als de begunstigde kunnen de schenking laten registreren op een plaatselijk registratiekantoor van de FOD Financiën (externe website). .

Na de registratie van de akte bezorgt de FOD Financiën een afschrift van de akte aan de Vlaamse Belastingdienst die de akte analyseert en de verschuldigde schenkbelasting berekent.De belastingplichtige ontvangt hiervoor een aanslagbiljet.

Als de schenker overlijdt binnen de drie jaar na een geregistreerde schenking, moet er geen erfbelasting worden betaald op de waarde van deze schenking.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Sirkii

#5 , 12 mar 2018 21:39

Er is geen tweede testament dus wordt het het eerste testament. Je zus kon perfect de notaris aansturen om een gewijzigd testament op te stellen / schenkingen te komen doen doch hij moest inderdaad langskomen om de handtekening van uw oom te komen halen. Dit is niet gebeurd dus het zij zo. Zelf recent een buitenrechterlijke volmacht door notaris laten acteren maar wel de notaris getriggerd met een door betrokkene met “gelezen en goedgekeurd” getekend document. Was binnen de kortste keren in orde omdat de akte van een verkocht appartement moest getekend worden.

Omdat de oom alles vrij kon laten vererven en er veel “gegadigden” waren lijkt het mij geen beroepsfout dat het niet vooruitging als de oom zelf geen opdracht gegeven had (of de notaris (laten) kontakteren had voor een dringende testamentswijziging). Hij komt dan (met getuigen) om de wilsbeschikking op te nemen.

Voorts kan ik LeenW alleen maar bijtreden evenals basejumper voor wat de schenkingsrechten betreft.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”