Genealoog advies aub

Dan1906
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Genealoog advies aub

#1 , 27 sep 2018 09:24

Een notaris in Belgie zegt dat hij een genealoog wil aanstellen voor the afhandeling van een erfenis. Ik ben de enige erfgename van mijn grootvader. Mijn vader is een paar jaar geleden overleden en ik ben de enige die overblijft van de familie. De notoris wil nu een Genealoog aanstellen, kosten zijn Eur 2000 + btw! Dit is een heel kleine familie 3 generaties, zonder broers of zussen waar ik de enige overlevende ben. Het gaat hier ook om een kleine nalatenshap. Toen mijn vader overleden was een paar jaar geleden heeft niemand mij hier om gevraagd. De identiteitskaart van mijn vader en alle andere papieren zijn destijds aan de begrafenis ondernemer gegeven en daardoor kan ik deze dus niet produceren.

Ik woon sinds 98 niet meer in Belgie en kan dus niet even bij de burgerlijke stand binnenspringen.

Bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus

#2 , 28 sep 2018 21:06

U kan wel via mail een vraag stellen en dan per brief en via ambassade /consulaat de gegevens bekomen.
Hoe dat dat juist kan lopen weet ik niet maar daar dienen de diplomatieke kanalen o.a. voor.
Maar als ik goed lees is het grootvader en zijn die zijn kinderen erfgenaam ..als er maar een kind is uw vader bent u de enige erfgenaam. Als grootvader meerdere kinderen had is een eenvoudig opzoeken via rijksregister (wat notaris kan vragen) en kwestie van enkele minuten via Rijksregister. Bij verhuis en geen adres gegeven ...dat is het wel wat moeilijker tot onmogelijk.
(sociale media kan helpen)

Thomas Morus

#3 , 28 sep 2018 21:58

Waarom voor dergelijke eenvoudige erfenis een notaris inschakelen...
vraag bij registratie een attest van erfopvolging en doe de successieaangifte zelf of laat ze door een boekhouder of dergelijke doen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Dan1906
Topic Starter

#4 , 02 okt 2018 16:18

Bedankt voor het advies. De notaris in kwestie is van de mening dat er een stamboom dient opgemaakt te worden. Ik begrijp niet waarom het rijksregister niet kan nagekeken worden. Mijn groot ouders enig kind was mijn vader die een paar jaar geleden overleden is. Ik ben ook een enig kind en dus enige erfgename aangezien er van de familie niemand anders overblijft. Ik veronderstel dat deze notaris door mijn grootvader is aangesteld. Mijn gegevens zijn allemaal bij de London Embassy geregistreerd. Ik begrijp echt niet wat het probleem is. Bij het overlijden van mijn vader was de hele zaak snel afgehandeled. Aangezien dat toch maar een paar jaar geleden is begrijp ik niet waarom alles nu zo moeilijk is...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”