Kan je een woning plots op 1 naam laten zetten om een kind van vorig huwelijk te benadelen?

Edgar
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Kan je een woning plots op 1 naam laten zetten om een kind van vorig huwelijk te benadelen?

#1 , 03 dec 2018 17:23

Beste,
Hier een situatie.
Het gaat om een tweede huwelijk. Mijn vrouw haar vader heeft na zijn scheiding een tweede huwelijk aangegaan met een vrouw die 20 jaar jonger is. Hij heeft dus één kind, zij heeft er twee. Beiden hadden een eigen vastgoed. Ze zijn gehuwd met gemeenschap van goederen, en hebben ieder hun eigen woning verkocht en hebben onmiddellijk na het huwelijk samen een nieuwe woning gekocht. In het begin is alles rozengeur en maneschijn, maar nu is hij wel meer dan 80 en kan hij steeds minder. Zij heeft niet gewerkt, leeft van zijn pensioen en wil nog wel wat van de wereld zien. Zij is soms ook maanden weg.
Zij maakt zich zorgen over wat er gebeurt als hij zou overlijden. Op dit moment vertelt zij in haar omgeving, dat ze een regeling heeft getroffen om het huis volledig op haar naam te laten schrijven. Zodat dit vastgoed na eventueel overlijden van vader volledig van haar blijft in volle eigendom. Volgens mij kan dit niet. Dit zou betekenen, dat ze een streep trekt over het erfdeel van mijn vrouw.
We hebben hierover al een notaris gecontacteerd en ook die geeft aan dat je niet zomaar je eigen kind kunt blootleggen. Het meest voor de hand liggende antwoord dat hier in het forum kan komen is: "vraag het eens aan je vader wat ze bekokstoofd hebben". Maar die man is ondertussen zo kwetsbaar en ligt zo onder de plak dat hij er niet eens over durft te praten.
Concreet, weet iemand welke soort scheve constructie de vrouw van mijn schoonvader bedoelt? Hoe stellen we ons juridisch het beste op? Dank voor zinvolle reacties.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 03 dec 2018 17:58

Ik kan enkel de woorden van de notaris herhalen.
Een kind kan niet (volledig) onterfd worden.
Indien dat toch zou gebeuren dan moet de dochter dat na het overlijden van haar vader betwisten en haar rechtmatig deel opeisen.
Hou er wel rekening mee dat de kinderen deels onterfd kunnen worden met een maximum van 50 percent.
Hou er ook rekening mee dat stiefmoeder levenslang vruchtgebruik krijgt van de gezinswoning (misschien is het dat wat ze bedoelt met haar uitspraak).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”