Erfenis Kwestie

vaennin
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Erfenis Kwestie

#1 , 06 dec 2018 13:14

Mijn moeder haar moeder is onlangs gestorven (mijn oma). Ze had jarenlang schizofrenie en is uiteindelijk gestorven aan agressieve kanker. Ze heeft geen document samengesteld/ laten samenstellen i.v.m. haar erfenis, dus het is als volgt verdeeld: haar man krijgt de helft, en de andere helft wordt verdeeld tussen mijn moeder en haar broer. Mijn moeder heeft heel haar leven lang gezorgd voor haar moeder, terwijl haar broer (die in Duitsland leeft) zelfs niet heeft omgekeken naar haar. Hij had geen contact met zijn ouders, heeft er nooit voor gezorgd en wou haar niet komen bezoeken toen ze leefde, zelfs niet toen ze stierf. Mijn oma zei ook meermaals tegen mijn moeder dat zij alles aan haar achterlaat, zij was de enige die voor haar gezorgd had doorheen de jaren, maar dat staat natuurlijk nergens op papier. Mijn opa is hiervan op de hoogte omdat hij het haar ook vaak hoorde zeggen dus hij heeft er mee ingestemd om zijn deel van het fortuin aan zijn dochter te geven. Dit is dus mijn vraag: Is er een mogelijkheid om een deel van de erfenis niet naar mijn moeder haar broer te laten gaan? Zijn had dat niet gewild, hij was er niet voor haar. Hij zou het geld natuurlijk niet afslaan.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 06 dec 2018 13:26

Voor die mogelijkheid is het nu te laat. Met een testament had men zijn erfdeel met de helft kunnen reduceren.
Uw vader erft echter geen "helft", Hij behoudt enkel wat reeds van hem was: gewoon de helft van de gemeenschappelijke bezittingen.
Voor die helft kan uw vader wel een testament opstellen en zijn zoon gedeeltelijk onterven.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”