Oma overleden en Moeder onterft van oma zijn we als kleinkinderen de dupe

Blacksadida
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Oma overleden en Moeder onterft van oma zijn we als kleinkinderen de dupe

#1 , 13 dec 2018 01:22

Dag, ik heb een vraagje?
Mijn oma is niet lang geleden overleden en heeft redelijk veel schulden.
Het Probleem is dat mijn oma haar 3 kinderen (mijn moeder die ik niet ken , nonkel die ik niet ken, en tante die ik niet gekend heb en nog in leven zijn en via notaris zich laten onterven van oma om die schulden niet te hoeven te betalen
zijn wij de kleinkinderen van overleden oma de dupe en moeten de kleinkinderen alsnog de schulden betalen.
hoe kunnen wij (de kleinkinderen) zorgen dat we niks hoeven te betalen, en hoeveel kost het ons te onterven van moeder om geen schulden te moeten betalen voor iemand die we nooit gekend hebben.

graag antwoord
alvast badankt
MVG

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie

#2 , 13 dec 2018 07:44

Dit kost u niks, als je al een uitnodiging krijgt, zeg je gewoon dat je de erfenis niet moet hebben !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

WP002

#3 , 13 dec 2018 07:50

Ook naar de notaris en de erfenis verwerpen is de boodschap.

Reclame

wanton

#4 , 13 dec 2018 09:40

Dit kost u niks, als je al een uitnodiging krijgt, zeg je gewoon dat je de erfenis niet moet hebben !

Dat is een beetje simpel gezegd, lowie.

TS gaat best naar haar notaris om de erfenis te weigeren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

denlowie

#5 , 13 dec 2018 10:55

Dat is een beetje simpel gezegd, lowie.

TS gaat best naar haar notaris om de erfenis te weigeren

.
Simpel is het niet, want TS kent haar niet hoe kan hij dan weten dat ze dood is en welke notaris ze heeft, als ze al een notaris heeft, iemand met veel schulden.

Zoek maar haar notaris !

roharro

#6 , 13 dec 2018 11:05

Verwerpen kan bij iedere notaris.
Mogelijk is er geen notaris die zich bezig houdt met de afwikkeling van de erfenis.
De misvatting dat er steeds een notaris is of dat die uit de lucht
komt vallen is een misvatting.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Blacksadida
Topic Starter

#7 , 13 dec 2018 12:53

ik persoonlijk heb geen kinderen dus voor dit hoef ik me geen zorgen te maken.
ik heb op het moment nog geen uitnodiging ontvangen.
dus als ik het goed begrijp, is dat als ik uitnodiging ontvang dat ik direct naar (een) notaris moet gaan met de uitnodiging en zeggen dat ik afstand wil doen van erfenis. mag dat ook via Notaris van zus?
en gaat dat nu ook al mits men moeder nog leeft, omdat ik eens gelezen heb dat onterven alleen gaat als moeder gestorven is klopt dat?
en nog eens sry maar is dat allemaal gratis voor mij.
het is omdat mijn 5 zussen (wel allemaal kinderen hebben) en ene zus zegt als ze naar Notaris gaat dat het ons 100€ per persoon kost als schuldbedrag boven 5000€ is. onder 5000€ zou dat gratis zijn

PS, wat is TS?

Ik wil jullie alvast allemaal bedanken voor antwoord op men vraag
bij dezer ben ik al blij te weten wat te doen als ik uitnodiging zou ontvangen
MVG
Alvast nog eens Bedankt
Laatst gewijzigd door Blacksadida op 13 dec 2018 13:07, 2 keer totaal gewijzigd.

denlowie

#8 , 13 dec 2018 12:59

TS dit bent u !!
TS = Topic Starter.

roharro

#9 , 13 dec 2018 13:09

Als u zeker bent dat uw moeder de erfenis heeft verworpen dan doet u gewoon hetzelfde als uw zus.
Als die erfenis minder bedraagt dan 5000 EUR (wegens deficitair dus minder) dan is de verwerping gratis.

Blacksadida
Topic Starter

#10 , 13 dec 2018 13:26

Roharro, ik persoonlijk weet het maar van gisteren via men zus haar sms die ze gekregen heeft van moeder.
ik al 15à20jaar totaal geen contact meer met moeder, en jahoor zeer zeker dat Moeder volgende week naar notaris stapt voor onterven van haar gestorven moeder(mijn oma) omdat moeder haar broer(nonkel) en zus(tante) zich ook al hebben onterft, het zou meer zijn dan 5000€ schulden.
badankt voor antwoord
MVG

roharro

#11 , 13 dec 2018 14:05

Aangezien u het allemaal weet is er toch niets dat u weerhoudt om ook de erfenis te verwerpen...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”