Schenking op gemeenschappelijke rekening

KW22
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Schenking op gemeenschappelijke rekening

#1 , 21 dec 2018 13:57

De situatie is als volgt: enkele jaren geleden heeft mijn vader te kennen gegeven een schenking aan mij en mijn broer te willen doen. Zo geschiedde ook, met enkele dagen tussen hebben mijn broer en ik een mooie som ontvangen. Ikzelf had echter, per vergissing, het rekeningnummer van de gemeenschappelijke rekening van mij en mijn partner doorgegeven. Niet slim maar ja, so far so good, niks aan de hand… Ondertussen zijn mijn partner en ik niet langer samen. De manier waarop alles gelopen is is niet netjes (geen verdeling van goederen: hij is met de ganse inboedel weg, sloten werden veranderd, pesterijen, …). Dat was emotioneel en financieel al een kater, bleef er nog de verdeling van de gemeenschappelijke rekening over met daarop de schenking van mijn vader. Ik had mijn ex laten weten dat ik die som ging terugvorderen -> hij heeft hier geen gevolg aan gegegeven. Nu 2jr na de storting van mijn vader en 1jr na het afsluiten van de gemeenschappelijke rekening eist mijn ex de helft op van die rekening. Daar stond enkel nog de som van mijn vader op dus m.a.w. hij eist de helft van de schenking van mijn vader. Kan dit zomaar? Mijn vader heeft destijds bij de mededeling ‘schenking’ genoteerd. Maar geen naam. Ik heb wel een handgeschreven getuigenis van mijn vader waarin hij bevestigd dat die storting aan mij gericht was en niet bedoeld was om mijn partner te verrijken. Wat kan ik doen om mijn zaak tegen hem te verstevigen? Ik zou het zo oneerlijk vinden dat hij gaat lopen met iets waar mijn vader zo hard heeft moeten voor werken…
Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 21 dec 2018 14:03

Enkel een geregistreerde schenking had hier uitsluitsel kunnen brengen.
Nu is het in het beste geval een lotje uit de loterij.
Om zijn "deel" te vorderen zal uw ex u moeten dagvaarden. Over de inhoud van het vonnis durf ik me niet uit te spreken.
Maar misschien doet uw ex niets en dan blijft alles zoals het is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Gebruiker21

#3 , 21 dec 2018 14:13

Schenkingen komen niet in het gemeenschappelijk vermogen terecht. In tegenstelling tot wat rahorro zegt, zou ik niet durven stellen dat het een lotje uit de loterij is. Met die handgeschreven getuigenis (is deze ook gedateerd en gehandtekend? Is er ook een vermelding van het bedrag, dat dan overeenkomt met de overschrijving?), denk ik toch dat je enige kans maakt dat een rechter bevestigd dat het hier om een schenking gaat.

Waar ik het wel mee akkoord ben, is dat de bal in het kamp van uw ex ligt. Hij zal stappen moeten ondernemen om de helft van dit bedrag te vorderen. Doet hij dit niet, is er sowieso geen probleem...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

eylis

#4 , 21 dec 2018 14:14

Begrijp ik nu dat de rekening al 1 jaar afgesloten is en je ex nu de helft van de schenking opeist? Zoals roharro oppert: je ex zou je dan moeten dagvaarden. Maar die eis lijkt me dan tamelijk weinig kans hebben. Immers, (een jaar geleden) rekening afgesloten en niets opeisen op dat moment, impliceert stilzwijgende instemming. Ik vermoed ook dat het gepest is en dat hij geen stappen zal ondernemen. Btw, vertel je ex niet dat hij om iets te verkrijgen, een eis moet indienen bij de rechtbank.

roharro

#5 , 21 dec 2018 14:36

Schenkingen komen niet in het gemeenschappelijk vermogen terecht. In tegenstelling tot wat rahorro zegt, zou ik niet durven stellen dat het een lotje uit de loterij is.
Dit is verkeerde info.

Men kan binnen bepaalde limieten (sedert 1 september tot 50 percent!) schenken aan wie men wil. Dus ook aan schoonkinderen..
De schenking zonder meer op een gemeenschappelijke rekening kan dan ook beschouwd worden als een schenking aan de echtgenoten.
Dergelijke schenkingen zijn niet geheel uitzonderlijk.

Of ingeval van TS reparatie mogelijk is lijkt me niet zeker:
De verklaring lang ACHTERAF door de schenker is zwak want heeft geen vaste datum.
Blijkbaar werd ten gepasten tijd ook geen pacte adjoint opgesteld waaruit de intentie om enkel aan de dochter te schenken blijkt..

Maar zoals ik schreef is het aan de ex om de nodige stappen te nemen, zal hij dat doen?
Ook twijfelachtig.

Gebruiker21

#6 , 21 dec 2018 14:49

Men kan binnen bepaalde limieten (sedert 1 september tot 50 percent!) schenken aan wie men wil. Dus ook aan schoonkinderen...
Ik zeg niet dat er niet KAN geschonken worden aan anderen dan enkel de TS, ik zeg allen dat INDIEN enkel aan de TS geschonken werd, deze schenking niet in het gemeenschappelijk vermogen komt als er gescheiden wordt.
De verklaring lang ACHTERAF door de schenker is zwak want heeft geen vaste datum.
We weten niet wat dit document bevat. TS zegt dat dit document er is, maar zegt niet wanneer het opgesteld werd. Als dit opgesteld is op het moment dat de TS inzag dat het bedrag op de gemeenschappelijke ipv de individuele rekening terechtgekomen is (bijvoorbeeld enkele dagen na ontvangst van deze som), dan is dit document mogelijk voldoende voor de rechter om als bewijs te dienen dat dit een schenking aan de TS was.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

roharro

#7 , 21 dec 2018 15:05

Maar aangezien er zo klunzig werd geschonken is het nu net de vraag of dit de test zal kunnen doorstaan als schenking aan de dochter alleen.

Vandaar mijn antwoord van in het begin dat het niet zeker is wat de uitkomst van een rechtszaak zou kunnen zijn. De schenking gebeurde niet volgens de regels van de kunst.

Aangezien de uitkomst ook voor eiser niet zeker is schreef ik ook van in het begin dat ik het nog niet zie gebeuren dat hij er een zaak van gaat maken.

Het is echt niet nodig om dat alles nodeloos te herhalen.

Gebruiker21

#8 , 21 dec 2018 16:11

Het is echt niet nodig om dat alles nodeloos te herhalen.
Sorry roharro, maar jij kwam af met "die info is fout", terwijl ik enkel zei dat een schenking aan de TS, niet in het gemeenschappelijk vermogen terechtkomt. Die info is helemaal niet fout. Jij zegt dat er ook aan anderen dan de eigen kinderen kan geschonken worden, en dat is misschien correct, maar de TS spreekt daar niet over. De TS zegt dat de vader aan de TS geschonken heeft. En zo'n schenking komt dus NIET in het gemeenschappelijk vermogen terecht als er getrouwd is onder het wettelijk stelsel.

Verder zeg jij ook dat een ACHTERAF geschreven verklaring weinig waarde heeft, terwijl de TS helemaal niet vermeld heeft dat deze achteraf geschreven werd. Dit weten we dus niet.

Het gaat hier dus niet om "nodeloos herhalen", maar om zaken die jij zegt, corrigeren of nuanceren. Als jij grofweg zegt "die info is fout", verwacht dan ook dat je repliek krijgt. En doe achteraf dan niet alsof jij de waarheid in pacht hebt... :roll:

En bij deze ga ik aan het kerstverlof beginnen en dit forum een week of twee links laten liggen. Prettige feesten iedereen!

roharro

#9 , 21 dec 2018 16:21

" ik zeg allen dat INDIEN enkel aan de TS geschonken werd, deze schenking niet in het gemeenschappelijk vermogen komt als er gescheiden wordt."

Kom, kom, je schreef toch:
"Schenkingen komen niet in het gemeenschappelijk vermogen terecht. "

Er was geen "indien". Met mijn reactie als gevolg.

Mag ik je verzoeken dat je als professionele na-aper en na-prater ophoudt met mijn antwoorden te verdraaien.

KW22
Topic Starter

#10 , 23 dec 2018 13:42

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Mijn ex heeft dit geschil inderdaad voorgelegd aan de rechtbank. Onder het mom van “een minnelijke schikking omtrent de vereffening en verdeling na de wettelijke samenwoning kon niet worden bereikt. Mister X zag geen andere mogelijkheid dan dit geschil voor te leggen aan de rechtbank.
Over de verdeling van goederen kan ik kort zijn, op een Ikea kastje na heeft hij alles mee. Letterlijk alles! De sloten werden veranderd (heb ik geen aangifte van gedaan omdat ik de dingen als volwassen en redelijke mensen wou regelen) en op een dag was het ganse kot leeggehaald.
Op zich kan ik hier, denk ik, ook niks tegenin brengen. Ik heb hier ook niet op gereageerd en heb dus zogezegd ook stilzwijgend toegestemd.
Verder is er idd geen sprake van een officiële schenking, enkel een verklaring (na datum) van mijn vader.
Echt vermoeiend, lijkt alsof hier geen einde aan komt...

bosprocureur

#11 , 23 dec 2018 15:08

Een bijkomend (zwak) argument in uw voordeel zou kunnen zijn dat er gelijktijdig ook een ongeveer gelijke som aan uw broer is geschonken. Wijst er toch enigszins op dat vader die twee kinderen (ongeveer) gelijk wou behandelen?

Gebruiker21

#12 , 23 dec 2018 23:54

" ik zeg allen dat INDIEN enkel aan de TS geschonken werd, deze schenking niet in het gemeenschappelijk vermogen komt als er gescheiden wordt."

Kom, kom, je schreef toch:
"Schenkingen komen niet in het gemeenschappelijk vermogen terecht. "
Er was geen "indien". Met mijn reactie als gevolg.
Er was inderdaad geen "indien", aangezien de TS duidelijk aangegeven had dat de schenking enkel voor de TS was. Ik hoef dus helemaal geen "indien" te gebruiken, want ik antwoord op de situatie van de TS. De TS spreekt van een schenking voor haar / hem. Deze schenking komt dus niet in het gemeenschappelijk vermogen. Uw reactie was dus onnodig en off topic.
Mag ik je verzoeken dat je als professionele na-aper en na-prater ophoudt met mijn antwoorden te verdraaien.
Compleet belachelijke opmerking, roharro, maar bon. Mag ik u ook verzoeken de vraag van de TS grondig te lezen en on topic te antwoorden. Als iemand vraagt wat de boete is als hij tegen 70 geflitsts is in de bebouwde kom, moet je ook niet afkomen met "de boete voor 180 rijden op de autostrade is...". Uw antwoord kan misschien correct zijn, maar het is niet wat de TS vraagt... :roll: :roll: :roll: Als ik dan antwoord met "Als je 70 gereden hebt, is de boete..." ga jij dan antwoorden met: "Jamaar! Je moet wel zeggen dat die boete is voor 70 te rijden in de bebouwde kom! Dit heb je niet gezegd!" Neen, dat heb ik niet gezegd, dat heeft de TS ZELF gezegd. Idem in dit geval. :roll: :roll: :roll:

roharro

#13 , 24 dec 2018 11:45

Aangezien alle reacties op uw brol nieuwe brol uwerzijds genereert laat ik het hierbij.

Gebruiker21

#14 , 02 jan 2019 09:31

Aangezien alle reacties op uw brol nieuwe brol uwerzijds genereert laat ik het hierbij.
Leuk antwoord om te lezen in 2019. :lol: Blijkbaar is "toegeven dat ik de vraag van de TS maar half gelezen heb en bijgevolg ook naast de kwestie aan het antwoorden was", geen goed voornemen van u voor het nieuwe jaar? Jammer. Maar dit neemt uiteraard niet weg dat u, net zoals ik in mijn vorige post reeds aanhaalde, compleet irrelevante info voor de TS aan het geven was. U mag mijn opmerking "brol" noemen, ik noem het "realiteit". :roll: :roll: :roll:

wanton

#15 , 02 jan 2019 18:09

Beste KW, indien u nog kan bewijzen met bankuittreksels van vader en een verklaring - ondertekend en gedateerd - van een schenking ten uwen gunste , kan u nog één en ander laten registreren.

Maar ik ben ook van mening dat uw ex geen been heeft om op te staan en niets kan eisen van die schenking.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”