gemeenschappelijke rekening en erven

Domi1976
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

gemeenschappelijke rekening en erven

#1 , 02 jan 2019 11:32

Mijn vader en stiefmoeder hebben een gemeenschappelijke rekening. Mijn vader is overleden, heb ik recht op de helft van hun gezamelijke spaarrekening (rekening houdend met mijn wettelijk deel) of heb ik slechts recht op de helft van het deel van mijn vader?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger

#2 , 02 jan 2019 14:00

Als enig kind van uw vader erft u de helft van die rekening in BLOTE eigendom.
Stiefmoeder krijgt levenslang vruchtgebruik van dat vermogen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Domi1976
Topic Starter

#3 , 02 jan 2019 15:33

U wil zeggen dat ik moet wachten dat zij komt te overlijden? Kan ik die gelden opeisen?

Reclame

wanton

#4 , 02 jan 2019 18:11

Als dit om een redelijk groot bedrag gaat, vraagt u best dat dat bedrag op uw naam geblokkeerd wordt bij uw bank, met stiefmoeder als vruchtgebruiker. Dat duurt idd zo lang zij leeft.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sirkii

#5 , 02 jan 2019 18:39

Voor roerend vermogen kan je wel degelijk de uit onverdeeldheidtreding eisen. Dit is de uitbetaling aan haar van de waarde van het vruchtgebruik (leeftijdsafhankelijk) en aan u van de rest (waarde blote eigendom). Als zij niet akkoord gaat wordt het de rechter.

PS. Vruchtgebruik van de gezinswoning en huisraad kan niet gedwongen stopgezet worden.

Daar alles op een gemeenschappelijke rekening stond denk ik dat de helft van dit roerend vermogen in erfenis valt (jij blote eigendom en zij vruchtgebruik) tenzij je dus uit onverdeeldheidtreding overeenkolt/eist.

Er is toch geen testament?

scorpioen

#6 , 02 jan 2019 19:40

Je kan de omzetting vragen van het vruchtgebruik, dan ontvang je een som geld in eigendom.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”