Testament samengesteld gezin

dherremans
Topic Starter

Testament samengesteld gezin

#1 , 02 jan 2019 20:53

Hallo,
Ik en mijn partner zijn al 10 jaar getrouwd. We hebben elk 1 kind uit een vorige relatie. Samen heb we 1 zoon die mindervalide is.
Wij zouden nu beide een testament willen opmaken dat aan twee zaken moet voldoen:
1 - De langst levende partner krijgt alles. (langst leeft al)
2 - Bij het overlijden van de langst levende moet het maximum naar het minder valide kind gaan. De twee + kinderen het minimum en gelijke delen.

Kan iemand hierover advies geven.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 03 jan 2019 18:06

Dat is perfect mogelijk. Alleen : punt 1 ( langst leeft al) zou ik niet doen. Al was het maar om de kosten aan erfbelasting minimaal te houden. In principe verandert dat niets aan de situatie als u die clausule niet opneemt
Laat u in alle geval bijstaan door en notaris of zo voor een juiste formulering.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sirkii

#3 , 03 jan 2019 18:26

Je kan inderdaad ipv “langst leeft al heeft” bij testament bij het eerste overlijden de opengevallen helft voor de helft (dus 1/4e) in blote eigendom vererven aan de twee kinderen en de andere helft (dus ook 1/4e) in blote eigendom aan het andersvalide kind. Vruchtgebruik blijft bij de overblijvende partner. De tweede vererft dan per testament de helft aan het andersvalide kind en de andere helft in 2 gelijke delen aan de twee andere kinderen.

Dit alles in de veronderstelling dat alles in de gemeenschap zit (dus bv onroerend goed 50-50 geschreven)

Wat je ook kan doen als je dat wil/kan is het vervangingsinkomen van het invalide kind volledig opsparen op rekeningen op zijn naam.

Voorts idd best langsgaan bij notaris om een testament op te stellen.

Denk ook eens na wat je wil wat er gebeurt met het vermogen van het invalide kind als het overlijdt en bespreek dit ook met de notaris.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”