Schulden vader

JadJos
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Schulden vader

#1 , 11 jan 2019 18:01

Beste,

In 2009 zijn mijn ouders gescheiden. Mijn vader, toen al gepensioneerd, is naar de Fillipijnen verhuisd en verblijft daar sindsdien. Hij beschikt ondertussen ook over de dubbele nationaliteit.

Bij zijn vertrek is het contact met mij, mijn broer en zus verbroken, heeft hij alle rekeningen leeggehaald en met de noorderzon verdwenen.
Jarenlang hebben wij niets gehoord tot onlangs.

Recent zou hij een CVA hebben gehad waardoor hij permanente zorg nodig heeft. Zijn wens is om gepatrieerd te worden.
Echter, niemand heeft inzage in zijn financiële zaken, maar zeker is dat zijn bankrekening volledig leeg is. Verder is zijn zorgverzekering in België niet in orde

De man die ons 10 jaar geleden in de steek heeft gelaten, al het geld mee heeft genomen en schulden is blijven maken (mijn vader is hij eigenlijk al 10 jaar niet meer in mijn ogen) gaat dus mogelijks gerepatrieerd worden.

Moest dit gebeuren, en als ik het goed begrepen heb, moeten wij als kinderen dus voor de kosten opdraaien volgens dit artikel.
-De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die behoeftig zijn.
(Art.205 BW)

Nu is mijn vraag, hoe kunnen wij ons juridisch gezien het best beschermen aangezien er duidelijk sprake is van verkwisting & nalatigheid, geen contact,... en overduidelijk niet willen opdraaien voor de kosten van een repatriëring en verdere verzorging voor de man die 10 jaar geleden ons aan ons lot heeft overgelaten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger

#2 , 11 jan 2019 18:05

Maar hij heeft toch een Belgisch pensioen?
Waren jullie al volwassen toen hij het is afgestapt?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

JadJos
Topic Starter

#3 , 11 jan 2019 18:11

Hij heeft een Belgisch pensioen, maar niemand weet waar het geld naartoe gaat. Hij zou in de Filipijnen getrouwd zijn geweest, maar woont niet meer samen met die vrouw (scheiden gaat daar in feite niet), en zou zich ook in louche kringen hebben begeven (bescherming afkopen bij politie en dergelijke) en zou ook daar schulden hebben.

Alle 3 waren wij volwassen toen hij vertrokken is, maar ikzelf was op dat moment nog schoolgaand waardoor hij nog een 4tal jaar verplicht alimentatie heeft moeten betalen.

Reclame

asperger

#4 , 11 jan 2019 18:15

Jullie moeten niet instaan voor zijn schulden.
Als hij terug in België is zal hij van zijn Belgisch pensioen moeten leven.
Als dat te klein is kan hij van de InkomensGarantieOuderen (IGO) genieten aangezien hij niets bezit.

Komt hij in een rusthuis terecht en zijn pensioen is te laag om de rekening te betalen dan kunnen jullie verplicht worden tot financiële steun, in functie van jullie eigen inkomens en gezinssituatie.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Etak

#5 , 11 jan 2019 19:24

ivm met dat rusthuis en er kunnen omstandigheden worden ingeroepen, waaruit blijkt dat hij jullie zelf heeft verlaten en de rest heeft verkwist, kan je best een raadsman onder de arm nemen, om jullie belangen te verdedigen, in sommige gevallen hoef je niet voor een ouder te zorgen, die destijds zelf zijn kinderen in de steek liet, bevraag je alvast eens op voorhand

asperger

#6 , 11 jan 2019 19:32

ivm met dat rusthuis en er kunnen omstandigheden worden ingeroepen, waaruit blijkt dat hij jullie zelf heeft verlaten en de rest heeft verkwist, kan je best een raadsman onder de arm nemen, om jullie belangen te verdedigen, in sommige gevallen hoef je niet voor een ouder te zorgen, die destijds zelf zijn kinderen in de steek liet, bevraag je alvast eens op voorhand
Hier waren de kinderen reeds volwassen.
Vandaar mijn vraag naar hun ouderdom.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”