Graag volgende vraag: de ouderlijke woning is, na overlijden van de ouders, in afwachting van de gerechtelijke vereffening & verdeling, nog in onverdeeldheid. Eén van de 2 kinderen, die de woning zal overnemen, woont in de ouderlijke woning en betaalt bezettingsvergoeding aan de andere, die de V&V nu al +6 jaar tegen houdt. Het huis onderkomt erg doordat vrij dringende werken (cf erg lekkende dakgoten, lekkende daken...) niet kunnen uitgevoerd worden gezien de onverdeeldheid en onenigheid.
Eén van de platte daken vertoont meerdere ernstige lekken zodat het water sterk insijpelt en de bezetting reeds van het onderliggend plafond valt. De bewonende mede-eigenaar heeft het lekkende dak zo goed mogelijk afgedekt met afdekzeil, maar het water blijft zwaar insijpelen, met sterk natte muren en kortsluitingen tot gevolg. De niet bewonende mede-eigenaar wil niet tussen komen in de herstellingskosten. Hij zegt dat het afdekken met zeil moet volstaan. Mijn vraag is nu: wat houden 'dringende instandhoudingskosten' in dit geval concreet in?
1. Alleen het professioneel laten afdekken met een afdekzeil?
2. Of het laten herstellen van strikt en alleen de waterlekken? Gezien de roofing van het dak rot is, is het dichten van lekken m.i. een haast onbegonnen zaak en gebeurt zonder garantie van de hersteller...
3. Of behoort het laten leggen van een nieuwe onderlaag en afwerkingslaag roofing (m.i. in feite de enige doeltreffende oplossing met garantie van de hersteller) ook nog tot een 'dringende instandhoudingskost'?
Gezien alleen 'dringende instandhoudingskosten' dienen gedragen te worden door beide mede-eigenaars wil ik hier graag raad vragen wat ik nu wel of niet mag laten doen aan het dak als 'dringende instandhoudingskost'. Dank voor mogelijke informatie!