wat is 'dringende instandhoudingskost' igv sterk lekkend dak?

Philippe68
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

wat is 'dringende instandhoudingskost' igv sterk lekkend dak?

#1 , 12 jan 2019 11:55

Graag volgende vraag: de ouderlijke woning is, na overlijden van de ouders, in afwachting van de gerechtelijke vereffening & verdeling, nog in onverdeeldheid. Eén van de 2 kinderen, die de woning zal overnemen, woont in de ouderlijke woning en betaalt bezettingsvergoeding aan de andere, die de V&V nu al +6 jaar tegen houdt. Het huis onderkomt erg doordat vrij dringende werken (cf erg lekkende dakgoten, lekkende daken...) niet kunnen uitgevoerd worden gezien de onverdeeldheid en onenigheid.
Eén van de platte daken vertoont meerdere ernstige lekken zodat het water sterk insijpelt en de bezetting reeds van het onderliggend plafond valt. De bewonende mede-eigenaar heeft het lekkende dak zo goed mogelijk afgedekt met afdekzeil, maar het water blijft zwaar insijpelen, met sterk natte muren en kortsluitingen tot gevolg. De niet bewonende mede-eigenaar wil niet tussen komen in de herstellingskosten. Hij zegt dat het afdekken met zeil moet volstaan. Mijn vraag is nu: wat houden 'dringende instandhoudingskosten' in dit geval concreet in?
1. Alleen het professioneel laten afdekken met een afdekzeil?
2. Of het laten herstellen van strikt en alleen de waterlekken? Gezien de roofing van het dak rot is, is het dichten van lekken m.i. een haast onbegonnen zaak en gebeurt zonder garantie van de hersteller...
3. Of behoort het laten leggen van een nieuwe onderlaag en afwerkingslaag roofing (m.i. in feite de enige doeltreffende oplossing met garantie van de hersteller) ook nog tot een 'dringende instandhoudingskost'?
Gezien alleen 'dringende instandhoudingskosten' dienen gedragen te worden door beide mede-eigenaars wil ik hier graag raad vragen wat ik nu wel of niet mag laten doen aan het dak als 'dringende instandhoudingskost'. Dank voor mogelijke informatie!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger

#2 , 12 jan 2019 12:05

Een correcte herstelling of vervanging indien herstelling niet meer kan.
Het feit van de onverdeeldheid veranderd niets aan de verplichtingen van de eigenaars.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Philippe68
Topic Starter

#3 , 12 jan 2019 13:01

Thx Asperger! Dus als ik u goed begrijp: ik moet de lekken individueel laten herstellen, want dat zal uiteraard wel mogelijk zijn (weliswaar zonder garantie van de hersteller, maar dus wél mogelijk m.i.), dus de lekken laten herstellen en telkens opnieuw als er een nieuwe lek ontstaat op een andere plaats, gezien de rotte roofing laag en dit tot zo lang de onverdeeldheid duurt?

Reclame

asperger

#4 , 12 jan 2019 15:17

Alle mede-eigenaars moeten welteverstaan in die kosten delen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Philippe68
Topic Starter

#5 , 12 jan 2019 16:33

Daar gaat het nu net om... De andere mede-eigenaar wil NIET mee betalen. Dringende instandhoudingskosten moet hij juridisch mee betalen, maar indien ik bvb nieuwe roofing laat leggen in plaats van dat ik de lekken individueel zou moeten laten herstellen, dan moet hij niet mee betalen, gezien het plaatsen van een nieuwe dakbedekking dan geen dringende instandhoudingskost zou zijn wel, wél het laten dichten van de individuele lekken, wat ik dan niet zou gedaan hebben...
Uiteraard verkies ik om ineens een nieuwe roofing onderlaag en afwerkingslaag te laten leggen, gezien dat m.i. de enige logische herstellingsbeslissing zou zijn gezien de oude roofinglaag volledig rot is, maar daarom niet noodzakelijk juridisch correct om de prijs door alle mede-eigenaars te doen betalen...?

asperger

#6 , 12 jan 2019 16:41

Dat kan alleen door een expert ter plaatse worden beoordeeld.
Als het onherstelbaar is dan moet men vervangen.

Philippe68
Topic Starter

#7 , 12 jan 2019 17:49

Thx Asperger!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”